Blandar färg i helautomatisk fabrik

Bandet klipptes traditionsenligt i och med öppnandet av Siegwerks nya färgfabrik – Blending center.

Siegwerk fortsätter digitaliseringsresan. Färgtillverkaren har invigt sin nya helautomatiska produktionsanläggning vid huvudkontoret i tyska Siegburg. 

Produktionen av kundanpassade tryckfärger och lacker fortsätter hos Siegwerk i en ny anläggning. Färgtillverkaren som är en leverantör av tryckfärger till färpacknings- och etikettindustrin säger att de sätter en ny kvalitetsstandard för färgproduktionen med öppnandet av Blending Center i tyska Siegburg.

En milstolpe för företaget

Enligt företaget är den största helautomatiserade produktionsanläggningen för tryckfärger i Europa.

– Öppningen av denna anläggning är en oöverträffad milstolpe för oss. Det är en nyckelkomponent i vårt globala produktionsnätverk, ett stort steg framåt, sa Herbert Forker, vd hos Siegwerk, i sitt öppningstal.

Fabrik med modern teknik

Fabriken, där färgerna blandas, är utrustad med modern teknik i linje med det som betraktas som den fjärde industriella revolutionen, Industry 4.0.

– Ämnen som  digitalisering och automatisering spelar en nyckelroll. Vi måste också överväga, på olika nivåer, vilka möjligheter vi väljer, i vilken riktning vi vill utveckla och var exakt vi vill investera. Det nya systemet är ett av svaren på detta, fortsätter Forker.

Snart i full produktion

Enligt Siegwerk pågår framgångsrika testkörningar på Blending Center, och snart väntas produktionen nå full kapacitet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: