Uppskruvat mellan HP och Xerox

I augusti och september fördes diskreta samtal mellan ledningen i HP och Xerox. Xerox har fått pengar i kassan efter att ha sålt sin asiatiska verksamhet till Fujifilm. De pengarna skulle nu användas till att köpa HP.

HP:s ledning satte dock frågetecken vid huruvida Xerox pengar skulle räcka för att köpa bolaget och ta hand om båda bolagens skulder. Det ifrågasättandet kvarstår och ledningen i HP har varit avvisande till Xerox bud – även om budet innebar ett rejält plus i förhållande till den aktuella börskursen.

De senaste turerna är att Xerox meddelade att om inte HP:s ledning vände och blev positiv innan måndag den 2 december, så skulle Xerox skruva upp tonläget. Erbjudandet om 22 dollar per aktie skulle då ges direkt till de enskilda aktieägarna, trots HP-ledningens avvisande hållning.

På måndagmorgonen valde HP:s vd Enrique Lores att skicka ett brev till Xerox vd John Visentin. I brevet talar han om budet som varande opportunistiskt.

“Det står klart genom er aggressiva formulering och agerande att Xerox tänker tvinga fram ett potentiellt samgående på opportunistiska villkor och utan att framlägga relevant information”, står det det HP:s svar, som även är underskrivet av styrelseordförande Chip Bergh.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: