Stora Enso möblerar om affärsområden

Stora Enso sjösätter den nybildade divisionen Packaging materials 1 januari 2020.

Stora Enso slår samman två av sina verksamheter och bildar divisionen Packaging materials.

Stora Enso gör förändringar i sina verksamhetsområden och bildar den nya divisionen Packaging materials. Det är divisionen med nyfiberbaserad kartong inom premiumsegmentet för förpackningar och grafisk kartong (Consumer board), som fusioneras med företagets division för wellpappråvara (Packaging Solutions).

”Ett starkare kunderbjudande”

Den del inom Packaging solutions som blir kvar kommer istället att riktas om till Stora Ensos verksamhet inom formpressad fiber där fokus blir att utveckla nya tjänster och förpackningslösningar.

– Eftersom samhällets utveckling mot en cirkulär bioekonomi går allt snabbare skapar vi en organisation som ytterligare stärker vår förmåga att driva innovation och hållbarhet med en gemensam agenda. Divisionen Packaging materials kommer att innebära ett ännu starkare kunderbjudande för konverterare, varumärkesägare och återförsäljare, som omfattar kartong av såväl nyfiber som återvunnet material, säger Stora Ensos vd Annica Bresky i ett pressmeddelande.

Hannu Kasurinen, blir divisionschef för den nybildade divisionen Packaging materials.

Sjösätts vid årsskiftet

Hannu Kasurinen, blir divisionschef för den nybildade divisionen Packaging materials när förändringen träder i kraft den 1 januari 2020. Fram tills dess har han utsetts till utsetts till medlem i koncernens ledningsgrupp och divisionschef för Consumer board.

– Jag ser fram emot att utveckla verksamheten inom Packaging materials tillsammans med våra kunder. Cirkularitet utgör en grundläggande del av Stora Ensos arbete och är en viktig drivkraft i vår produktutveckling. Vi kommer att fortsätta skapa nya innovationer och lösningar som svar på konsumenternas behov av förnybara, återvinningsbara, fiberbaserade förpackningsmaterial med lågt koldioxidavtryck, säger Kasurinen i ett uttalande.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nestlé storsatsar miljarder på återvunnen plast

Livsmedelskoncernen Nestlé pumpar in 20 miljarder kronor för att snabba på utvecklingen av hållbara förpackningslösningar och hitta metoder som gör det möjligt att återvinna plast för livsmedel. Senast 2025 ska Nestlé enbart ha återvinningsbara eller återanvändbara förpackningar.

Publicerat av: 

Frontpacs vd: ”2020 är året då vi överträffar alla förväntningar”

Frontpac kan blicka tillbaka på 2019 som ett innehållsrikt år med förvärvet av Antpac. Framtidsplanen – att slå en halv miljard i omsättning.
– För att klara detta kommer vi behöva investera och det pågår flera projekt i företaget, säger vd:n Martin Enocson.

Publicerat av: