Returkartongs nya vd: ”Vi måste ligga i framkant”

Ingrid Näsström blir ny vd för materialbolaget Returkartong och ska leda arbetet med att utveckla framtidens återvinning av pappersförpackningar.

Ingrid Näsström blir ny vd för Returkartong.

Returkartong ägs av skogsindustrin, förpackningstillverkare, dagligvaruleverantörerna och handeln. Materialbolaget ansvarar för att ta hand om insamlade pappersförpackningar och se till att de återvinns. Snart tar Ingrid Näsström över rollen som vd för Returkartong, som är en del av Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI). Ingrid Näsström arbetar i dag som vd för Teknikföretagens Branschgrupper AB, ett dotterbolag till Teknikföretagen.

Erfarenhet från återvinningsbranschen

Enligt Returkartong har hon en bred och djup erfarenhet från återvinningsbranschen med inriktning främst på materialåtervinning. Hon är civilekonom i botten och har haft flera vd-roller de senaste åren, bland annat på miljöföretaget Renova och på återvinningsföretaget Kuusakoski.

– Med ett allt större intresse för återvinning och hållbarhet i hela samhället, står Returkartong inför spännande utmaningar. Det kommer att krävas kunskap, affärsmässighet, driv, initiativförmåga och god kommunikativ förmåga för att ta Returkartong till nästa nivå. Med sin erfarenhet och sin personlighet, är Ingrid helt rätt för den här rollen och jag är mycket glad att vi nu kan presentera henne som vår nya vd, säger Returkartongs styrelseordförande Göran Holm.

”Vi måste ligga i framkant”

– Jag ser verkligen fram emot att få ge mig in i återvinningsbranschen igen och driva återvinningen mot en ännu högre cirkularitet för ett mer hållbart samhälle. Vi måste ligga i framkant och leda utvecklingen för att det återvunna materialet ska hålla den kvalitet som krävs för att kunna bli nya förpackningar och produkter igen. Några nyckelfaktorer kommer att vara teknikutveckling, samarbete och nya affärsmodeller. Det är mycket viktigt uppdrag och en spännande tid att få kliva in i bolaget, säger Ingrid Näsström.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: