Går med i allians för fiberbaserade förpackningar

I alliansen 4evergreen finns europeiska tillverkare i den fiberbaserade värdekedjan.

Nordiska Metsä Board ansluter sig, som många andra tunga förpackningsföretag redan gjort, till en allians för fiberbaserade förpackningar med fokus på miljö och klimat.

Industrialliansen 4evergreen har som mål att öka andelen fiberbaserade förpackningar i en cirkulär och hållbar ekonomi för att minimera påverkan på klimat- och miljö. I alliansen finns medlemmar från hela den fiberbaserade värdekedjan, från pappers- och kartongtillverkare till förpackningskonverterare, varumärkesägare och detaljister, teknik- och materialleverantörer samt insamlings- och återvinningsföretag.

– Ett omfattande och globalt samarbete är nödvändigt för att promota cirkulär ekonomi och motverka klimatförändringar. Tillsammans kan vi utnyttja den fulla potentialen av fiberbaserade förpackningar och erbjuda lösningar baserade på förnybar råvara till framtidens förpackningar, säger Mika Joukio, koncernchef för Metsä Board.

Bland medlemmarna i 4evergreen finns företag som Nestlé, Danone, Stora Enso, Smurfit Kappa, Sappi, UPM, Mayr-Melnhof Group, Kotkamills, Ahlstrom Munksjö, BillerudKorsnäs, Tetra Pak och Elopak.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: