Flygmat transporteras i ny förpackning

Omkring 100 000 måltider transporteras varje dag, och framöver blir det i nya lådor.

Flygbolaget Emirates cateringbolag som transporterar cirka 100 000 måltider dagligen har tagit fram en ny förpackningslösning och räknar med att spara 750 ton pappavfall.

Emirates flight catering, som sköter flygbolaget Emirates måltider ombord, har bytt ut sina kartongförpackningar till återanvändbara plastlådor för att transportera företagets omkring 100 000 måltider per dag. Flygbolaget skriver i ett pressmeddelande att de räknar med att årligen spara 750 ton pappavfall – motsvarande 260 000 kvadratmeter (65 tunnland) skogsmark.

– Hållbarhetsfrågan är otroligt viktig för oss. Utöver våra vertikala jordbruks- och solkraftsprojekt är vår nya förpackningslösning det tredje viktiga miljöinitiativet vi har lanserat bara i år. Vi fortsätter utmana våra processer och arbetsmetoder för att säkerställa högsta möjliga nivå av miljöeffektivitet i vår verksamhet och minska vårt miljöavtryck, säger Saeed Mohammed, vd för Emirates Flight Catering.

Enligt Emirates Flight Catering återvinns varje månad 130 000 kilo kartong, 4 000 kilo papper, 14 000 kilo aluminiumburkar och folie samt 120 000 kilo glasflaskor och 10 000 kilo plastflaskor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: