Dryckesjätte väljer 100 procent återvunna pet-flaskor i Sverige

100 procent återvunna plastflaskor ska produceras på Coca-Colas anläggning i Jordbro.

Coca-Cola Sverige väljer att gå över till 100 procent återvunnen pet för hela det lokalproducerade dryckessortimentet.

Under första kvartalet 2020 påbörjar Coca-Cola Sverige omställningen till 100 procent återvunna plastflaskor. Det avser alla pet-flaskor som produceras i Jordbro. Förändringen innebär en minskad användning av nytillverkad plast med cirka 3 500 ton per år.

Coca-Cola Sverige skriver i ett pressmeddelande att en ökad andel återvunnet material i förpackningar är ett effektivt sätt att minska dess koldioxidavtryck.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca-Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola European Partners Sverige.

Enligt dryckesjätten blir den svenska marknaden först i världen att gå över till 100 procent återvunnen pet.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: