Evelina Lindgren om framgångsreceptet

Apak har rusat i omsättning senaste åren under ledning av Evelina Lindgren. Hon prisades nyligen som Västsveriges främsta entreprenör.
– Det är en fantastisk fin utmärkelse, både för mig och för hela Apak-familjen, säger Evelina Lindgren, vd för Apak.

Evelina Lindgren, vd på Apak AB, har bibehållen lönsamhet i sikte för företaget.

Familjeföretaget APak tillverkar emballage och förpackningar till både svenska och utländska kunder. däribland en hel del stora svenska industriföretag. Mölndalsföretaget har visat stark medvind i försäljningen under ledning av Evelina Lindgren, efter att hon tog över vd-posten för drygt fyra år sedan.

Ett långsiktigt driv

Lindgren har nu fått ett kvitto på sitt arbete. I veckan utsågs hon till Västsveriges främsta entreprenör i regiontävlingen EY Entrepreneur of the Year.

Vad betyder den här utmärkelsen för dig?

– Det är en fantastisk fin utmärkelse, både för mig och för hela APak-familjen. Det betyder också mycket att vi blir uppmärksammade för vårt sätt att driva bolag långsiktigt och tänka hållbart; jag hoppas och tror att det också kan inspirera andra att göra samma sak, säger Evelina Lindgren.

Du har varit vd sedan 2015. Vad anser du själv har varit de stora milstolparna som företaget har gått igenom under din ledning?

– Vi har sedan starten alltid varit väldigt duktiga på det vi gör och haft ett starkt driv framåt. Det jag lagt mest fokus på är att dels bygga en stabil grund i bolaget att växa utifrån men också att ta allt driv inom bolaget och rikta det mot gemensamma mål och att göra målbilden tydlig. Parallellt med det så brinner jag starkt för att skapa en arbetsplats där människor trivs, utvecklas och mår bra, så vi har också lagt mycket fokus på att bygga en stark Apak-kultur som möjliggör just det.

Ska bibehålla lönsamheten

Vad blir Apaks fokus i ett femårsperspektiv?

– Att fortsätta växa långsiktigt med bibehållen lönsamhet och med medarbetare som mår bra och har roligt på jobbet – precis det vi har fokuserat på under de senaste fem åren.

Vinsten i regiontävlingen innebär att Evelina Lindgren har kvalificerat sig till den stora Sverigefinalen 30 januari nästa år. Den nationella huvudprisvinnaren representerar sedan Sverige i världsfinalen i Monaco i juni. Fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

 

Vad tror du om dina chanser i finalen?
– Jag hoppas såklart att mina chanser är goda, men det är många fantastiska entreprenörer som är med och tävlar, så vi får se.

Från 200 till 500 miljoner

Tävlingsjuryns motivering om Evelina Lindgren löd:

”Denna entreprenör driver ett väldigt välmående företag med stora globala konkurrenter. Entreprenörens stora fotavtryck ligger i det värdedrivna ledarskapet med ett fokuserat strategiarbete. Först efter entreprenörens inträde har bolaget gått från en stabil omsättning på 200 till 500 miljoner kronor samtidigt som lönsamheten såväl som omsättningen fortsätter växa. De har även utvecklat sitt arbete kring nya hållbarare produkter och har satt som mål för alla delar i verksamheten för att redan under nästa år kunna erbjuda kunder 100% gröna offerter. Entreprenören har även vågat ta extern hjälp för att lyfta blicken och fortsätta bygga ett företag som kommer att leva i ytterligare 100 år”.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: