Evelina Lindgren om framgångsreceptet

Apak har rusat i omsättning senaste åren under ledning av Evelina Lindgren. Hon prisades nyligen som Västsveriges främsta entreprenör.
– Det är en fantastisk fin utmärkelse, både för mig och för hela Apak-familjen, säger Evelina Lindgren, vd för Apak.

Evelina Lindgren, vd på Apak AB, har bibehållen lönsamhet i sikte för företaget.

Familjeföretaget APak tillverkar emballage och förpackningar till både svenska och utländska kunder. däribland en hel del stora svenska industriföretag. Mölndalsföretaget har visat stark medvind i försäljningen under ledning av Evelina Lindgren, efter att hon tog över vd-posten för drygt fyra år sedan.

Ett långsiktigt driv

Lindgren har nu fått ett kvitto på sitt arbete. I veckan utsågs hon till Västsveriges främsta entreprenör i regiontävlingen EY Entrepreneur of the Year.

Vad betyder den här utmärkelsen för dig?

– Det är en fantastisk fin utmärkelse, både för mig och för hela APak-familjen. Det betyder också mycket att vi blir uppmärksammade för vårt sätt att driva bolag långsiktigt och tänka hållbart; jag hoppas och tror att det också kan inspirera andra att göra samma sak, säger Evelina Lindgren.

Du har varit vd sedan 2015. Vad anser du själv har varit de stora milstolparna som företaget har gått igenom under din ledning?

– Vi har sedan starten alltid varit väldigt duktiga på det vi gör och haft ett starkt driv framåt. Det jag lagt mest fokus på är att dels bygga en stabil grund i bolaget att växa utifrån men också att ta allt driv inom bolaget och rikta det mot gemensamma mål och att göra målbilden tydlig. Parallellt med det så brinner jag starkt för att skapa en arbetsplats där människor trivs, utvecklas och mår bra, så vi har också lagt mycket fokus på att bygga en stark Apak-kultur som möjliggör just det.

Ska bibehålla lönsamheten

Vad blir Apaks fokus i ett femårsperspektiv?

– Att fortsätta växa långsiktigt med bibehållen lönsamhet och med medarbetare som mår bra och har roligt på jobbet – precis det vi har fokuserat på under de senaste fem åren.

Vinsten i regiontävlingen innebär att Evelina Lindgren har kvalificerat sig till den stora Sverigefinalen 30 januari nästa år. Den nationella huvudprisvinnaren representerar sedan Sverige i världsfinalen i Monaco i juni. Fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

 

Vad tror du om dina chanser i finalen?
– Jag hoppas såklart att mina chanser är goda, men det är många fantastiska entreprenörer som är med och tävlar, så vi får se.

Från 200 till 500 miljoner

Tävlingsjuryns motivering om Evelina Lindgren löd:

”Denna entreprenör driver ett väldigt välmående företag med stora globala konkurrenter. Entreprenörens stora fotavtryck ligger i det värdedrivna ledarskapet med ett fokuserat strategiarbete. Först efter entreprenörens inträde har bolaget gått från en stabil omsättning på 200 till 500 miljoner kronor samtidigt som lönsamheten såväl som omsättningen fortsätter växa. De har även utvecklat sitt arbete kring nya hållbarare produkter och har satt som mål för alla delar i verksamheten för att redan under nästa år kunna erbjuda kunder 100% gröna offerter. Entreprenören har även vågat ta extern hjälp för att lyfta blicken och fortsätta bygga ett företag som kommer att leva i ytterligare 100 år”.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Kodaks väg framåt: ”Print kommer inte försvinna, och inte vi heller”

Ett självkritiskt Kodak mötte grafiska kunder på GUA-konferensen i Berlin. Det följdes upp med en presentation av flera nyheter kring arbetsflödesplattformen Prinergy, lanseringar på Drupa, och en fingervisning om vart Kodak är på väg.

Publicerat av: 

Ryska kravet: Kryptokoder på läkemedelsförpackningar

På den ryska marknaden införs vid årsskiftet tuffare krav på läkemedelsförpackningar. Så kallade kryptokoder ska ge bättre spårbarhet och ett säkrare skydd mot förfalskningar. Ett företag som redan har tagit höjd för de nya kraven är tyska August Faller.

Publicerat av: 

Rapport från Sweflex – höga krav
på förpackningar väntar

Med nya EU-direktiv om hållbarhet kommer allt högre krav ställas på förpackningsproducenterna. Detta var något som flera experter tog fasta på under Sweflex konferens den 17 oktober.
– Det enda som sagt är att 2030 ska alla förpackningar vara återvinningsbara. Konkreta åtgärder saknas fortfarande, säger Laetitia Reynaud.

Publicerat av: