Teförpackning charmade juryn

Under Gmund Award, som delades ut den 23 oktober på Gmund Papers huvudkontor till sex vinnare.

Under Gmund Award, som delades ut den 23 oktober på Gmund Papers huvudkontor till sex vinnare.

Papperstillverkaren Gmund arrangerar årligen Gmund Award. Årets förpackningsutmärkelse gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.

Gmund Award är tävlingen där olika företag utmärks för sina trycksaker i olika kategorier. Och denna gång var det sjätte omgången av tävlingen som hölls av tyska papperstillverkaren Gmund paper.

Vinstbidrag i fem kategorier

Av 360 bidrag nominerades 160 stycken till Gmund Award 2019. Fem kandidater i varje kategori tog sig sedan till finalen för att presenteras inför en publik. Totalt prisades bidrag i fem olika kategorier av en expertjury.

 

Designbyrån Fuzhou Sunland Design Company drog det längsta strået och vann i förpackningskategorin med en teförpackning.

Årets förpackningsutmärkelse gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för sin offset-tryckta teförpackning. Enligt juryn stack den ut med en väldigt elegant och enkla grafiska design.

Stansade ord och former

BMW tog hem segern i kategorin ”Företag” för sina broschyrer för bilmodellerna serie 7 och 8. Kategorin ”Konst” togs hem av tyska designbyrån Clormann Design för sina affischer som går under namnet ”First learn the rules, then break them”. Istället för att arbeta med tryck har designbyrån arbetat med stansade ord och former som skapar skuggeffekter. I konstkategorin delades det ut ytterligare ett pris till Bureau Rabensteiner för en rad tryckta papper till Hotel Arlberg i Österrike.

 

 

Offset och foliering

I de resterande kategorierna, ”Privat” och ”Utskick” prisades offsettryckeriet WPP för en offsettryck och folierad inbjudan, som enligt juryn visade på hög klass. InnoKART vann pris för sina pop-up-utskick som viks upp till ett tredimensionellt objekt, i detta fall ett hus.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Kodaks väg framåt: ”Print kommer inte försvinna, och inte vi heller”

Ett självkritiskt Kodak mötte grafiska kunder på GUA-konferensen i Berlin. Det följdes upp med en presentation av flera nyheter kring arbetsflödesplattformen Prinergy, lanseringar på Drupa, och en fingervisning om vart Kodak är på väg.

Publicerat av: 

Ryska kravet: Kryptokoder på läkemedelsförpackningar

På den ryska marknaden införs vid årsskiftet tuffare krav på läkemedelsförpackningar. Så kallade kryptokoder ska ge bättre spårbarhet och ett säkrare skydd mot förfalskningar. Ett företag som redan har tagit höjd för de nya kraven är tyska August Faller.

Publicerat av: 

Rapport från Sweflex – höga krav
på förpackningar väntar

Med nya EU-direktiv om hållbarhet kommer allt högre krav ställas på förpackningsproducenterna. Detta var något som flera experter tog fasta på under Sweflex konferens den 17 oktober.
– Det enda som sagt är att 2030 ska alla förpackningar vara återvinningsbara. Konkreta åtgärder saknas fortfarande, säger Laetitia Reynaud.

Publicerat av: