Ryska kravet: Kryptokoder på läkemedelsförpackningar

Tryckta kryptokoder blir ett krav nästa år på den ryska marknaden.

På den ryska marknaden införs vid årsskiftet tuffare krav på läkemedelsförpackningar. Så kallade kryptokoder ska ge bättre spårbarhet och ett säkrare skydd mot förfalskningar. Ett företag som redan har tagit höjd för de nya kraven är tyska August Faller.

August Faller Group är en förpackningstillverkare riktad mot läkemedelsindustrin som gör sekundärförpackningar såsom askar, bipacksedlar, etiketter och kombinationsprodukter. Företaget har reagerat snabbt för att möta de kommande kraven på den ryska marknaden som träder i kraft 1 januari nästa år. Enligt lagen måste leverantörer av läkemedelsprodukter till Ryssland ha så kallade kryptokoder på sina produkter.

Verifierar och spårar läkemedel

I EU-länderna är det fortfarande serienummerlösningar som gäller. Den ryska regeringen har istället valt en kryptokod med datatäthet upp till 44 x 44 moduler för att kunna identifiera, verifiera och spåra läkemedel och andra produkter i framtiden. Med kryptokoden är datamängden betydligt högre.

Investering klar

August Faller, skriver i ett pressmeddelande att de redan har utökat sin tillverkningskapacitet för att kunna erbjuda tryckta koder på kartonger och etiketter. För att stå rustade har företaget investerat i nödvändig mjuk- och hårdvara – exempelvis ett kamerasystem med högre upplösning för grading-kontroll, enligt ISO 15415.

Skydd mot förfalskningar

För att försvåra förfalskningar av läkemedelsprodukter innehåller de nya koderna, utöver GTIN och serienummer, även en verifieringsdel som består av en ”Verification Key” och en digital signatur.

Den ryska lagen antogs i januari 2019.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: