Designpris till Falksalts nya kostym

Falksalt fick ett ökat intresse hos konsumenterna i och med den nya produktdesignen.

Falksalt vinner designpris för sina nya förpackningar.
– Ett tydligt bevis på att vi hittat rätt i vår nya design, säger produktchefen Anna Ung.

Falksalt valde för ett tag sedan att förpacka sitt salt i en ny design för att skapa större intresse för produkten. Målet för Falksalt var att skapa en mer lekfull förpackning samtidigt skulle företagets mångåriga historia lyftas fram. Den nya förpackningsdesignen har nu vunnit pris av Designindex, en tävling som mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign.

Vann i kategorin förpackningsdesign

Själva effekten värderas lika högt som designhantverket.

– Våra nya förpackningar sticker ut på ett positivt sätt, designen upplevs unik och väcker köpintresse hos målgruppen. Ett tydligt bevis på att vi hittat rätt i vår nya design. Dessutom jättekul att resultatet gör att vi vinner första pris i Designindex, säger Falksalts produktchef Anna Ung.

Inspiration från salthögar

Vinsten i just kategorin förpackningsdesign har att göra med att när produktdesignen presenterades, så uppmättes den sammanlagda ökningen i likeability, unicitet och köpintention till 3 procent. Bakom den nya designen står varumärkesbyrån Identity Works. Inspirationen till triangelformen på förpackningarna har hämtats från klassiska salthögar som ses hos delar av världens saltproduktion.

Salt för olika ändamål

– Med vårt nya formspråk vill vi göra det enklare för våra konsumenter att förstå skillnaden mellan olika saltsorter. Vi använder färg, form och symboler för att särskilja och guida kring de olika salternas ursprung och vad de passar bäst till. Det gör det lättare att hitta rätt salt för olika ändamål och se den bredden i vårt sortiment. Det ska vara kul att salta, säger Anna Ung, produktchef på Falksalt.

Fotnot: Designindex arrangeras av tidningen Resumé. Ett riksgenomsnitt i en panel bestående av 1 000 personer bedömer produkten före och efter den nya designen. Olika personer är med i före- och efterpanelen.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Kodaks väg framåt: ”Print kommer inte försvinna, och inte vi heller”

Ett självkritiskt Kodak mötte grafiska kunder på GUA-konferensen i Berlin. Det följdes upp med en presentation av flera nyheter kring arbetsflödesplattformen Prinergy, lanseringar på Drupa, och en fingervisning om vart Kodak är på väg.

Publicerat av: 

Ryska kravet: Kryptokoder på läkemedelsförpackningar

På den ryska marknaden införs vid årsskiftet tuffare krav på läkemedelsförpackningar. Så kallade kryptokoder ska ge bättre spårbarhet och ett säkrare skydd mot förfalskningar. Ett företag som redan har tagit höjd för de nya kraven är tyska August Faller.

Publicerat av: 

Rapport från Sweflex – höga krav
på förpackningar väntar

Med nya EU-direktiv om hållbarhet kommer allt högre krav ställas på förpackningsproducenterna. Detta var något som flera experter tog fasta på under Sweflex konferens den 17 oktober.
– Det enda som sagt är att 2030 ska alla förpackningar vara återvinningsbara. Konkreta åtgärder saknas fortfarande, säger Laetitia Reynaud.

Publicerat av: