Smurfit Kappa fick väck krympfilm

I samarbete med ett belgiskt specialbryggeri har Smurfit Kappa tagit fram ett förpackningskoncept som eliminerar behovet av krympfilm.

Det belgiska bryggeriet Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck har under en tid arbetat med att införa en helt cirkulär leveranskedja och har bland annat skiftat till återvinningsbara burkar istället för att använda glasflaskor. För att arbeta vidare tog de hjälp av förpackningstillverkaren Smurfit Kappa som har tagit fram en 100 procent återvinningsbar pappersbaserad lösning. Förpackningen som är framtagen helt utan krympfilm kommer med ett inbyggt handtag för att förenkla transporten för kunden.

– Det var väldigt skönt att kunna diskutera våra planer med Smurfit Kappa eftersom de också har en innovationskultur och arbetade med oss för att hitta rätt lösning. Vi har den perfekta förpackningen för framtiden nu, säger bryggeriets vd Xavier Vanhonsebrouck.

Fler samarbeten är på gång:

– Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck har många spännande planer på att expandera till nya marknader och ett ständigt växande sortiment som vi ser fram emot att samarbeta med dem kring, säger Smurfit Kappas vd för Europa, Saverio Mayer.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: