Fler flaskprototyper av träfiber

Fler prototyper av Green paper bottle visades under C40 Worlds Mayors Summit 2019 i Köpenhamn.

Pack Sweden har tidigare berättat om Carlsbergs utvecklingsresa med sin Green paper bottle. Dryckesjätten kan nu presentera fler prototyper av flaskan.

Carlsberg driver på för att kunna presentera världens första pappersölflaska. Flaskan som går under namnet Green paper bottle är framställd av hållbar träfiber i samarbete med bland andra BillerudKorsnäs.

Prototyp med plastfilm

Carlsberg har nu tagit fram ytterligare forskningsprototyper. Även dessa är huvudsakligen tillverkade av träfiber, men har även en tunn plastfilm på insidan som består av återvunnen plast, så kallad RPET. Med denna plastfilm kan flaskorna uppfylla de höga standarderna som krävs för att innehålla öl.

Målet – till marknaden

Enligt Carlsberg är målet på sikt att hela flaskan ska vara biobaserad.

– Vi arbetar intensivt med förpackningsinnovationer och är nöjda med de framsteg vi har gjort med Green Fibre Bottle. Även om vi ännu inte har kommit i mål, är prototyperna ett viktigt steg mot att förverkliga vår ambition att få ut Green Fibre Bottle på marknaden. Innovation tar tid och vi kommer fortsätta samarbeta med ledande experter för att övervinna tekniska utmaningar, säger Myriam Shingleton, vice vd för Group Development på Carlsberg Group.

Prototyperna presenterades under C40 Worlds Mayors Summit 2019 i Köpenhamn. där representanter för världens största städer möttes för att diskutera klimatförändringarna.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: