Sweflex tar grepp om miljöfrågan

 

Nya EU-direktiv, krav på varumärkesägaren, nya material och processer för framtiden och aktuella lösningar är den röda tråden under Sweflex seminarium för förpackningsbranschen den 17 oktober i Tylösand.

Sweflex, Svensk Flexografiförening, håller ett seminarium den 17 oktober, om hållbara förpackningar och krav på varumärkesägaren. Under dagen fick åhörarna lyssna till en rad experter från förpackningsbranschen.

Nya krav för svenska producenter

Inledde dagen gjorde Laetitia Reynaud från Intergraf med en genomgång av EUs senaste direktiv om miljökrav som rör förpackningar. Efter det konkretiserade Cathrine Löfgren från forskningsinstitutet RISE ned det till en svensk kontext.

Laetitia Reynaud, Intergraf och Cathrine Löfgren från RISE inledde seminariedagen med att prata om EU-direktiv och dess påverkan på den svenska marknaden.

Laetitia Reynaud, Intergraf och Cathrine Löfgren från RISE inledde Sweflexs seminariedag med att prata om EU-direktiv och dess påverkan på den svenska marknaden.

Några av de som påverkas mycket av dessa direktiv är livsmedelsbranschen. Inbjudna för att tala om detta ämne var Erika Bertilsson från Arvid Nordquist och Stefan Elm från Ica. Under deras presentationer gavs en rad exempel på hur de båda företagen arbetar med ämnet.

Flera företag på plats

Einar Ahlström som är materialspecialist på FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, knöt därefter ihop säcken under förmiddagen med att prata om design för återvinning i en cirkulär ekonomi. Under eftermiddagen talar representanter från företagen Holmen, Paper Province, Trioplast och FTA Europe om bland annat fossilfria laminat och förpackningstrender.

Mer information om dagen hittar du här.

Ett längre reportage om Sweflexs seminariedag kommer publiceras i Pack Sweden längre fram.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Frontpacs vd: ”2020 är året då vi överträffar alla förväntningar”

Frontpac kan blicka tillbaka på 2019 som ett innehållsrikt år med förvärvet av Antpac. Framtidsplanen – att slå en halv miljard i omsättning.
– För att klara detta kommer vi behöva investera och det pågår flera projekt i företaget, säger vd:n Martin Enocson.

Publicerat av: