Tomma kaffeförpackningar får nytt liv

Det finska initiativet har samlat in 10 000 tomma kaffeförpackningar som ska återvinnas och bli nya produkter.

Sedan i juni har det pågått ett pilotprojekt i Finland för insamling av tomma kaffeförpackningar. Insamlingen har gett resultat. Kaffeförpackningarna återvinns och blir till nya produkter som ska börja säljas i slutet av året.

K-gruppen, Paulig och Globe Hope står bakom initiativet med cirkulär ekonomi som utgångspunkt. Det rör sig om ett pilotprojektet och Finlands första för insamling av kaffeförpackningar som sedan återvinns och blir till nya produkter. 10 000 tomma förpackningar har samlats in under perioden maj till september.

Utvecklar nya produkter

Åtta nya produkter har tagits fram av de återvunna kaffeförpackningarna. De börjar säljas under slutet av året, skriver Paulig i ett pressmeddelande.

– I det mångsidiga produkturvalet ingår bland annat handväskor, en hållbar butikskasse, ett pennfodral och en plånbok. Det finns med andra ord produkter för alla smaker och för olika behov, säger Kati Kyllönen, marknadsföringsansvarig inom Pauligs detaljhandel i Finland.

– Det har varit fantastiskt att se hur bra pilotprojektet har kommit igång. Vi har fått material från alla håll, konstaterar Seija Lukkala, vd för Globe Hope.

Rengörs och sorteras

– Vi har nu rengjort och sorterat de kaffeförpackningar vi fått in och testat vilka typer av accessoarer man kan göra av dem. Vårt mål har varit att utveckla produkter som ska synas i gatubilden på ett nytt och trendigt sätt, fortsätter Lukkala.

Insamlingen av de tomma kaffeförpackningar har skett i K-Supermarket-butikerna i Nummela, Lempola i Lojo, Högfors, Vichtis och Veikkola.

Paulig är ett finskt familjeföretag som grundades år 1876 i Helsingfors. Idag erbjuder företaget kaffe, matkoncept, kryddor, växtbaserade produkter och snacks.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Frontpacs vd: ”2020 är året då vi överträffar alla förväntningar”

Frontpac kan blicka tillbaka på 2019 som ett innehållsrikt år med förvärvet av Antpac. Framtidsplanen – att slå en halv miljard i omsättning.
– För att klara detta kommer vi behöva investera och det pågår flera projekt i företaget, säger vd:n Martin Enocson.

Publicerat av: