BK Pac lanserar tråg med gräsinnehåll

GRASPAP-råvaran består av granulat, pellets.

BK Pac går framåt med utveckling inom pappemballage. Företagets nya trågsortiment består av pappersråvara som har 40 procents gräsinnehåll.

Den nya råvaran GRASPAP används som en del i pappersmassan och kan bli till livsmedelsförpackningar, exempelvis tråg till förpackningar med frukt och grönsaker. Gräsinnehållet i BK Pacs sortiment uppgår till 40 procent, resterande är 60 procents traditionell pappersråvara. Företaget skriver i ett pressmeddelande att trågen återvinns som andra kartongförpackningar, men att de även har betydligt mindre CO2-utsläpp samt 99 procents mindre vattenförbrukning under produktionsprocessen.

Enligt BK Pac består GRASPAP-råvaran av granulat, pellets. Ett 100 procent naturligt material som är lättare att transportera. Den mekaniska förbehandlingen av råmaterialet gör det särskilt lämpligt för papperstillverkning. Bearbetningen resulterar även i en fullständig eliminering av kemikalier.

Vidare skriver BK Pac att gräs i princip finns överallt i stora mängder och samtidigt är en förnybar råvara som är snabbt växande. Produktionen av gräspellets använder mycket mindre energiresurser än konventionella råmaterial för pappersindustrin.

Företaget hänvisar till en livscykelanalys som visar att GRASPAP:s produktionsprocess, i jämförelse med traditionell pappersmassa,  minskar koldioxidutsläppen med närmare 75 procent.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: