Så gick försäljningen på etikettmässan

Hybridtryck, flexibel förpackning och automatisering var fokusområdena på Labelexpo 2019.

Labelexpo 2019 kan summeras och försäljningen av maskiner tickade på för tillverkarna. Mässan hade den största internationella närvaron hittills.

Totalt deltog 693 utställare på mässan, som ägde rum den 24-27 september, vid Bryssel Expo i Belgien. Tonvikt låg på att presentera  tekniker för etikett- och förpackningstryck och många livedemonstrationer hölls på plats. Utställarna samsades i nio hallar som täckte nästan 40 000 kvadratmeter golvyta. En ökning jämfört med förra mässan 2017 som totalt uppgick till 37 000 kvadratmeter, enligt mässarrangören.

Fler internationella utställare

Mässan la i år extra fokus på de växande områdena hybridtryck, flexibel förpackning och automatisering. I en högre utsträckning än tidigare var internationella utställare representerade på mässan. De kom från länder som Japan, Indien och Kina. Östeuropeiska länder och Ryssland visade också en allt starkare närvaro.

Domino höll livedemonstrationer med bläckpressen N610i.

Affärer gick i lås under de fyra dagarna. Redan första dagen sålde Domino bläckstrålepressen med sju färger, N610i, till en belgisk konverterare. Konica Minolta som lanserade etikett-och tonerpressen AccurioLabel 230 fick också utdelning direkt med en försäljning. Tillverkaren sålde totalt sju linor under mässan – de flesta till Tyskland men även några till Frankrike och Italien. HP kunde glädjas åt ett jämnt tal när nummer 200 av den digitala etikettpressen HP Indigo 20000 såldes till en slovensk konverterare.

Pressar och efterbehandling

Grafotronic visade många många maskinnyheter på Labelexpo.

Vidare sålde Gallus tre pressar till Indien. Italienska pressleverantören Lombardi fick igenom fem försäljningar av tryckpressen Synchroline 430 under showens första två dagar. På efterbehandlingssidan sålde danska Grafisk Maskinfabrik utrustning till en brittisk konverterare. Grafotronic premiärvisade ett laserskärningssystem, vilket såldes till ett amerikanskt etikettföretag. Screen Europe fick för första gången in en försäljning i Tyskland med det digitala systemet Trupress.

Indiska och kinesiska tillverkare

Indiska företag klarade sig särkilt bra på mässan. UV Graphic Technologies sålde sju Ultraflex UFO-pressar, Multitec gjorde en affär med en servo S1-press ihop med en rysk konverterare, och Monotech Systems sålde tre Colornovo-pressar till Kina, Europa och Asien.

Kinesiska tillverkare kunde också visa försäljningar. Wanjies sålde en av sina printrar till en spansk konverterare och Rhyguan sålde tre efterbehandlingssystem redan dag ett. Två system gick till Tyskland och ett till Italien.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *