Stora Enso: ”Alla är mogna nu att ta sitt ansvar”

Thomas Sundling och Petra Roman är på plats i Stora Ensos monter på Empack-mässan 2019.

Thomas Sundling och Petra Roman är på plats i Stora Ensos monter på Empack-mässan 2019.

Stora Enso upplever en förändring i marknadens och konsumenternas inställning till att spendera pengar på mer hållbara material. 

Produkter som tillverkats delvis av formfiber.

– Det känns som att marknaden, konsumenterna, alla är mogna nu att ta sitt ansvar på ett annat sätt. Vi är beredda att betala mer för att det krävs att ställa om till ett mer hållbart alternativ. Det känns väldigt bra, säger Thomas Sundling, försäljningschef på Stora Enso.

I montern på Empack-mässan i Stockholm presenterar de ett flertal av sina innovationer på området. Bland annat eco fish box – en satsning på fiskeindustrin där Stora Enso vill byta ut plastmaterialet eps mot ett miljövänligt alternativ.

– Vi har också gjort en hel serie för e-handelssegmentet som vi satsar på. Det är ett komplett sortiment med massa olika lådor. I montern visar vi också biokomposit som är en av Stora Ensos stora innovationer. Det allra senaste är formfiber som är fiberpressad, träfiber. Där kan du uppnå samma 3d-effekter som du kan göra med plast samtidigt som det är helt förnyelsebart.

Stora Ensos fokus är att hitta nya material för att få bort plasten.

– Vi jobbar hårt för att hitta nya material och få bort plasten. Det är väldigt mycket fokus på det, och även från mässbesökarna som vill byta ut plasten, avslutar Thomas Sundling.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Forskare ska guida rätt
i djungeln av förpackningar

Forskare vid Karlstads universitet får drygt 3,8 miljoner för ett nytt forskningsprojekt om transformativ förpackningsdesign. Projektet syftar till att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om livsmedelsförpackningar i plast.

Publicerat av: