Tryck och design i ett

Olle Olsson, Design director på Kostym till vänster, och Tomas Eriksson, säljchef på Marvaco.

Från vänster: Olle Olsson, design director på Kostym och Tomas Eriksson, säljchef på Marvaco.

Marvaco, prepressföretag och flexoplåtsleverantör, är på plats på Empack-mässan för att visa på möjligheterna att trycka miljövänligare med flexografi. I montern finns också designbyrån Kostym på plats.

– Vi vill visa det miljövänliga sättet att trycka med flexografi genom kontinuerlig drift, där man slipper onödiga tvättprocesser mellan olika intag. Vi visar bland annat polymersleeves itr, där man använder en tunn hylsa istället för en kliché i tryckprocessen, berättar Tomas Eriksson, säljchef på Marvaco.

Fördelarna med hylsan är att det går att trycka skarvlösa dekorer samt att man slipper arbetet med att montera klichén på tryckvalsen, menar Tomas. I samma monter finns även företagets något fristående bolag, designbyrån Kostym. På så sätt vill de visa sina möjligheter att både designa och trycka på förpackningar.

– Vi arbetar med bland annat Bergendahls som äger Citygross-kedjan och gör deras private label. Genom åren har det blivit mycket förpackningsdesign. Marvaco äger Kostym sedan några år tillbaka så det är ett integrerat samarbete som vi tror mycket på, säger Olle Olsson, design director på designbyrån Kostym.

Olika exempel som Marvaco tryckt med klichéer och repro tryck.

Olika exempel som Marvaco tryckt med klichéer och repro tryck, som bland annat visar hur man kan trycka olika nyanser.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: