Kartongbolaget går som tåget

Kartongbolagets vd Joakim Johansson ser ljust på framtiden för kartongmaterial.

En dubbelt så stor fabrik och tillskott av personal. Kartongbolaget ser ljust på framtiden för kartongen som de varvar med traditionellt och digitalt tryck.
– Bara sedan vi flyttade i maj så har vi växt med 30 procent. Intresset för att ersätta plasten med kartong – där ser vi att mycket händer, säger vd:n Joakim Johansson.

Vid årsskiftet flyttade Helsingborgsbaserade Kartongbolaget till nya lokaler en dubbelt så stor fabrik. Allt föll på plats i maj månad. Vidare har de nyligen utökat teamet, inom både sälj och produktion:

– Nu rullar vi i treskrift och då behövde vi åtta personer. Vi växer just nu i ett väldigt bra tempo. Det innebär att vi blir större och kan erbjuda snabbare och bättre flexibilitet.

Endast solid kartong

– Det är effektiviteten framför allt som blivit bättre. Vi har en lina i dag, 83 meter lång – gods in på ena sidan och gods ut på den andra, säger vd:n Joakim Johansson som tillstår att de är Skandinaviens mest flexibla förpackningsleverantör.

De arbetar uteslutande med solid kartong och gör hela kedjan – utvecklar konstruerar, designar och tillverkar. Kartongmaterialet går in i produktionen och förpackningstrycket sker på med två linjer. Den ena linjen är en traditionell tryckpress med sex färger plus uv-lack. Den andra är en digital linje som vi är ensamma i Skandinavien om. En HP Indigo 30 000 i b2-formatet med sju färger plus lack. Vi kan exempelvis göra 100 000 askar där alla är personaliserade.

– Vår bransch kommer att växa med 15 procent om året, säger han och syftar på kartongförpackningar i en växande e-handeln.

Växt med 30 procent

Försäljningen tickar på snabbt för företaget.

– Bara sedan vi flyttade i maj så har vi växt med 30 procent. Intresset för att ersätta plasten med kartong – där ser vi att mycket händer. Vi har en rad stora affärsprojekt på gång som bekräftar detta, säger Joakim och tillägger att han ännu inte kan berätta vad projekten gäller då de håller på att provköra ett än så länge hemligt material. Han ger dock en hint:

– Vi har tagit bort plastbarriären i förpackningen också.

Affärsmålen är glasklara för företaget.

– 2023 ska vi omsätta 120 miljoner och därtill kommer vi att addera på några roliga saker som gör att vår produkt lyfts fram ännu mer. Vi vill hjälpa våra kunder att öka försäljningen och det har vi verktygen till att göra, både digitalt och analogt, säger Joakim Johansson.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Forskare ska guida rätt
i djungeln av förpackningar

Forskare vid Karlstads universitet får drygt 3,8 miljoner för ett nytt forskningsprojekt om transformativ förpackningsdesign. Projektet syftar till att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om livsmedelsförpackningar i plast.

Publicerat av: