Expertis i transportvägen

Från vänster: Johan Perulf, Uladzimir Tsypiashchuk och Imam Kamareh, som arbetar inom området indirect tax på konsultföretaget Ernst & Young.

Revisions- och konsultföretaget EY, Ernst & Young, är på plats med en monter på Empack-mässan för att ge rådgivning till förpackningsföretagen om skatter, moms och tullfrågor. 

­

– Vi är här för att träffa företag och informera om att vi finns, samt ge rådgivning om momshantering, tullhantering och skatter, berättar Imam Kamareh och kollegan Uladzimir Tsypiashchuk fortsätter:

– Ibland är det svårt att förklara vad vi jobbar med, men man kan säga att vi implementerar juridiken och skatteaspekter i praktiken för företag som tillverkar något eller vill exportera eller importera. Sen därefter kommer momsen också.

Alla industrier är intressanta för företaget, menar Johan Perulf. Framförallt logistikföretag som det finns mycket av på Empack-mässan. Enligt honom så finns det dock generellt svagheter bland företag när det gäller kunskap om moms-, tull och skattefrågor.

– Det gäller inte specifikt för företagen på mässan, men generellt finns det svagheter eftersom det är många företag som inte fokuserar på dessa frågor. Många har nog mycket momsfokus, men när det gäller tull och tullskatter så är det värre. Ofta hamnar dessa hos tullen förr eller senare eftersom de inte har haft tillräckligt bra koll.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan tryckt elektronik bli framtidsområde för tryckerier

Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, berättar om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.

Publicerat av: 

Så blir Connect-mässan

9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.

Publicerat av: