Domino släpper bläckpaket

Domino släpper sju bläckfärger som är anpassade för att trycka etiketter på livsmedelsförpackningar.

I samband med Labelexpo-mässan passar Domino Digital Printing Solutions på att släppa ett helt nytt uv-bläckpaket. Ett alternativ för användare av den digitala etikettpressen N610i som vill trycka etiketter till livsmedelsförpackningar.

Enligt företaget sätter uppsättningen med bläck, UV95, en ny standard för digitala uv-färger. De sju färgerna är anpassade för användning till att trycka etiketter på olika livsmedelsförpackningar, dock inte för direktkontakt med livsmedel. Domino skriver i ett pressmeddelande att bläcket, under rätt förhållanden, är migrationskompatibelt.

– Jag är mycket glad över att lansera denna bläckfärg utan CMR-ämnen på Labelexpo, säger Louise Adcock, produktchef för Dominos N-serie.

UV95 har fått grönt ljus när det kommer till EuPIA Good Manufacturing Practices (GMP), och går att använda till alla material som listas av Swiss Ordinance for Food Packaging Inks. Domino skriver vidare att bläcket har utvecklats i enlighet med Nestlés vägledning inom livsmedelsförpackningsfärger och att det har utmärkt beständighet och vidhäftningsegenskaper.

– Domino är en av få tillverkare av digitala bläckstråleskrivare med möjligheterna att designa, utveckla och tillverka sitt eget sortiment av bläck. Lanseringen av UV95 visar vår förmåga att förse kunderna med en pålitlig, robust och kompatibel bläckuppsättning.

Här kan du läsa mer kring vår bevakning av Dominos utställning på Labelexpo-mässan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: