En grön väg i plåtframställningen

Cleanprint är en miljövänligare väg i flexografisk tryckplåtsframställning, menar Asahi Photoproducts som visar upp sin produkt på Labelexpo.

Asahi Photoproducts hävdar att de tar framställningen av tryckplåtar in i kontorsmiljöerna. Företaget menar att deras innovativa tryckplåtsteknik reducerar VOC-halterna (flyktiga organiska föreningar) i atmosfären.

Exponeras med ljus

Tekniken som de använder är fotopolymer, vilket innebär att plåten exponeras med hjälp av ljus som fås genom exponering med laser.

– Cleanprint-plåtarna använder mindre färg och avger mindre VOC i rummet. Det blir mindre avfall i färdiggörandet och mindre avfall i rengöring av tryckplåtarna, vilket ger ännu mer miljömässig hållbarhet till processen. Och mer effektiv genomströmning innebär mindre energiförbrukning, säger Dieter Niederstadt, teknisk marknadsföringschef på Asahi Photoproducts och fortsätter:

– Detta hjälper inte bara till att följa hållbarhetsriktlinjer, utan skapar också en säkrare och renare arbetsmiljö för anställda, säger Dieter Niederstadt, teknisk marknadsföringschef på Asahi Photoproducts.

Visas på mässa

Asahi Photoproducts ställer ut sin lösning för flexografisk plåtframställning på Labelexpo Europe, 24-27 september. Dieter Niederstadt säger att alla vinner på att göra den flexografiska tryckprocessen mer miljömässigt hållbar.

– Flexotryckare och konverterare vinner på att kunna öka kapaciteten och minska kostnaderna. Varumärkesägare vinner att på ett trovärdigt sätt kunna tillgodose sig extremt högkvalitativa förpackningar som sticker ut på hyllan, utan att det medför stora kostnader.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: