Global tävling drar igång

Under Metsä Board förpackningstävling 2017-2018 blev den vinnande designlösningen ett innovativt och miljöanpassat kartongalternativ till bubbelplast.

En förpackningstävling med fokus på miljövänliga förpackningar kickar igång. Tävlingen arrangeras av kartongtillverkaren Metsä Board. Priserna kommer delas ut inom livsmedel, kosmetika och e-handel. Men det finns också en wild card-kategori.

Better with Less – Design Challenge heter tävlingen som för första gången hölls av kartongtillverkaren Metsä Board 2017-2018. Då kom över 300 designbidrag in till tävlingen från 38 länder. Nu har årets tävling dragit igång och bidragen tillåts trilla in till och med 5 januari 2020 från såväl professionella förpackningsdesigner som studenter i förpackningsdesign från hela världen. Tävlingen fokuserar på innovativa, hållbara och återvinningsbara förpackningslösningar för vardagsprodukter.

Ilkka Harju på Metsä Board.

Juryn som ska kora vinnarna består av välkända experter inom förpackningsdesign. Första pris i Better with Less – Design Challenge är på 7 000 euro, andra pris på 2 000 euro och tredje pris 1 000 euro.

Dessutom kommer Metsä Board att belöna en designstudent med möjlighet till praktik hos teamet för förpackningsdesign i företagets Excellence Centre i Äänekoski i Finland. Vinnarna tillkännages under våren 2020.

– Vi behöver utmana förpackningsvärlden med nya lösningar, nya sätt att tänka och nya innovationer. Tävlingen handlar om att minska miljöpåverkan utan att kompromissa med upplevelsen av varumärket. Vi vill bidra till innovativa och hållbara förpackningslösningar globalt”, säger tävlingens ordförande och jurymedlem Ilkka Harju på Metsä Board, Packaging services director, för bland annat Europa och Asien.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: