Vd:n på Stora Enso lämnar

En ersättare ska tillsättas efter att Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström meddelat att han kommer att lämna bolaget.

Karl-Henrik Sundström lämnar Stora Enso under första kvartalet 2020.

Karl-Henrik Sundström började på Stora Enso som CFO 2012 och tog över som divisionschef för divisionen Paper och Wood Products 2013. Han meddelar nu att han lämnar sin nuvarande befattning som vd. Styrelsen har påbörjat arbetet med att utse en ersättare.

– Under Karl-Henrik Sundströms ledning har Stora Enso påskyndat sin transformation till ett företag inom bioekonomin. Han har med sin starka vision haft en oerhört stor betydelse för att utveckla Stora Enso till ett företag för förnybara material som framgångsrikt strävar mot hållbar lönsam tillväxt. Under Karl-Henriks tid som vd har Stora Enso blivit en global ledare inom hållbarhet. Företagets ledande innovationsarbete visar att hållbara lösningar kan ersätta fossilbaserade material och bidra till att bekämpa global uppvärmning, säger Jorma Eloranta, Stora Ensos styrelseordförande.

– Jag har trivts oerhört bra på Stora Enso, vi befinner oss på en spännande resa. Hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för företag och samhällen runt om i världen och på Stora Enso ser vi fram emot våra kommande 1 000 år. Jag är stolt över våra duktiga team inom Stora Enso och tacksam för samarbetet med våra hängivna kunder där vi tillsammans utvecklar förnybara, återvinningsbara och fossilfria lösningar. I samband med att jag fyller 60 nästa år är det dags för mig att lämna över stafettpinnen till en efterträdare som kan fortsätta leda den här utvecklingen, säger Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: