Heidi Graff: ”Redan en stor framgång”

Heidi Graff på danska familjeföretaget RR Print.

RR Print laddar med sina partner inför etikettmässan Labelexpo i Bryssel. Ur sortimentet visar företaget fördelarna med uv-flexofärgerna Pure Tone och Pure Aqua.

– De är redan en stor framgång och lanseringen av den nya serien cementerar helt enkelt vår status som en innovativ färgleverantör på marknaden, säger Heidi Graff på RR Print.

Det danska familjeföretaget RR Print levererar förbrukningsvaror och maskiner från en rad tillverkare i världen till den grafiska industrin i Norden, Polen och norra Tyskland. Kunderna är tryckare med fokus på bland annat tidnings- och magasintryck, arkoffset eller etiketter, kartong och förpackningar.

Nyheter på etikettmässa

Många av tillverkarna de samarbetar med visar upp nyheter på etikettmässan Labelexpo. I I RR Prints sortiment finns skärmaskiner från Rotoflex, tryckpressar från Omet och maskiner från efterbehandlingsleverantören Smag, för att nämna några. När vi ber Heidi Graff på RR Print välja ut två höjdpunkter på Labelexpo trycker hon extra på de nya flexofärgerna  från Pulse Roll Label Products:

– Vi introducerar nya Pure Tone och Pure Aqua, flexofärger från vår partner Pulse Roll Label Products. I Pulse monter 3C64 har vi färgmatchningar live varje dag, så kunderna kan se hur enkelt och snabbt det är att matcha färger när baserna är rena och kraftfulla. Det finns redan mycket intresse för de nya flexofärgerna, så jag förväntar mig att vi kommer att vara riktigt upptagna på Labelexpo igen, säger Heidi Graff.

Enklare att matcha färger

Utan tvekan är uv-flexofärgerna Pure Tone bäst säljande i RR Prints sortiment, säger Graff:

– De är redan en stor framgång och lanseringen av den nya serien cementerar helt enkelt vår status som en innovativ färgleverantör på marknaden.

Vad är fördelarna med de här färgerna för tryckerierna?

Pulse lansering av monopigmenterade färger gör färgmatchning och blandning mycket enklare för skrivare. Eftersom färgerna är rena är färgmatchningen enklare och snabbare, och då det bara är CMYK plus tio basfärger plus vit i serien så kan tryckerierna ha många färre färger i lager. Samtidigt är alla våra färger lika kraftiga – och det är förmodligen den största fördelen. Alla färger och kulörer kan tryckas oavsett storlek på anilox-valsen. De flesta väljer 5 eller 6 gram rullar.

De vattenbaserade uv-flexofärgerna Pure Tone är en bästsäljare för RR Print.

Utmaningar för företag

Heidi Graff säger att en utmaning som etikettföretagen står inför i dag är att deras tryckmaskiner trycker för lite och lägger alltför mycket tid på att växla mellan varje jobb. De tjänar bara pengar när maskinerna rullar.

– Vårt huvudsakliga jobb är att hjälpa tryckföretagen att öka deras effektivitet så att de får mer produktionstimmar på sina maskiner. I små länder som de nordiska länderna är det viktigt att ha mycket flexibla maskiner – vi har svårt, till skillnad från till exempel, Tyskland, att ha dedikerade maskiner för att bara skriva ut en slags uppgifter för en kund. Flexibilitet och snabb förändring är nyckelord för nordiska etikettskrivare nu och imorgon.

Hur satsar ni framåt?
– Vi letar alltid efter nya möjligheter, tekniker, nischer som kan hjälpa våra kunder att bli ännu bättre. Etikett- och förpackningsindustrin är viktig för oss och tydligt där vi ser den största tillväxten och intresset för vad vi kan erbjuda. Vi fortsätter att utveckla RR Print i den riktningen, så att vi i framtiden också kan erbjuda våra kunder de lösningar som kan göra dem ännu bättre.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: