Studie: Tre av fyra konsumenter föredrar pappersförpackningar

 Smurfit Kappa har bland annat hjälpt den portugisiske druvproducenten Pomares do Sol att ta fram ett papperstråg till vindruvor.

Konsumenter väljer pappersbaserade förpackningar framför andra alternativ, visar en marknadsundersökning baserad på 1 200 kunder.

Smurfit Kappa ser ett kraftigt ökat intresse för hållbara förpackningslösningar för färskvaror som frukt och grönsaker. I en undersökning, nyligen presenterad av förpackningsföretaget svarade tre av fyra konsumenter att de föredrar pappersbaserade förpackningar i en jämförelse med andra mindre hållbara materialalternativ.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att marknadsundersökningen genomfördes 2018 och  baseras på 1200 kunder som använde sensortekniken Eyetracking. En teknik som kan läsa av användarens närvaro, uppmärksamhet och fokus. Vidare skriver företaget att de har sett en markant ökning av antalet företag som letar hållbara alternativ för färsk frukt och grönsaker.

Företaget drog igång sitt initiativ Better Planet Packaging i fjol och har sedan dess arbetat på en portfölj med produkter som har utformats för att ersätta mindre hållbara förpackningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: