Studie: Tre av fyra konsumenter föredrar pappersförpackningar

 Smurfit Kappa har bland annat hjälpt den portugisiske druvproducenten Pomares do Sol att ta fram ett papperstråg till vindruvor.

Konsumenter väljer pappersbaserade förpackningar framför andra alternativ, visar en marknadsundersökning baserad på 1 200 kunder.

Smurfit Kappa ser ett kraftigt ökat intresse för hållbara förpackningslösningar för färskvaror som frukt och grönsaker. I en undersökning, nyligen presenterad av förpackningsföretaget svarade tre av fyra konsumenter att de föredrar pappersbaserade förpackningar i en jämförelse med andra mindre hållbara materialalternativ.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att marknadsundersökningen genomfördes 2018 och  baseras på 1200 kunder som använde sensortekniken Eyetracking. En teknik som kan läsa av användarens närvaro, uppmärksamhet och fokus. Vidare skriver företaget att de har sett en markant ökning av antalet företag som letar hållbara alternativ för färsk frukt och grönsaker.

Företaget drog igång sitt initiativ Better Planet Packaging i fjol och har sedan dess arbetat på en portfölj med produkter som har utformats för att ersätta mindre hållbara förpackningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Lanserar nytt inom färgmatchning och inspektionssystem

Det amerikanska företaget Baldwin Vision Systems erbjuder programvaror inom färgmatchning samt inspektionslösningar till etikett- och förpackningsproducenter. En nyhet som presenteras på Labelexpo är verktyget Guardian RTM som övervakar tryckkvaliteten i flödet i realtid. Dessutom har de skruvat på ytterligare förbättringar till programvaran Colortrack.

Publicerat av: