Färgglad och brandklassad specialkartong på Fespa

 

Re-boards monter på årets Fespa-mässa har en entré med en trestegstrappa helt byggd i det styva kartongmaterialet.

Re-board Technology visar upp sina olika typer av robusta materialskivor på Fespa. Specialkartongen finns i både nya färger och olika typer av brandklasser.
– Det här är ganska nischade grafiska produkter för ganska avancerade varumärkestillämpningar, säger företagets vd Gustaf Redin.

Gustaf Redin, vd på Re-board Technology vågar ställa sig i ingången till företagets Fespa-monter. Det är det inte alla besökare som törs.

Vd:n Gustaf Redin säger att företaget har satsat mycket under det senaste året på utveckling inom brandklassning som är viktigt i butiksmiljöer och känsliga platser som flygplatser, tågstationer och andra offentliga byggnader.

– När man pratar om klassningen så är det egentligen för all butiksinredning. Ska du i någon mån använda ett material som kan antända så behöver du ha en brandklassning. Där är vi fortfarande själva på marknaden. Vi har kommit mycket längre än var vi stod för ett år sedan, säger Gustaf Redin.
I montern visade de upp sin portfölj med olika typer av materialskivor. Blande nyheterna sågs en helt genomfärgad svart och vit specialkartong.

För att visa prov på hur starkt och kraftfullt materialet Re-board är har de byggt upp en entréingång till montern. Men få vågar ta den vägen, konstaterar Redin:

– Tanken är att vi vill se om vi kan provocera folk att våga gå igenom vår ingång. Men det är väldigt få som vågar gå på kartong, säger han och skrattar.

Redin säger att han upplever att pendeln har svängt över. Förra året var det stora samtalsämnet plastens påverkan på miljön. Den massiva trenden har till exempel gjort att folk inte köper plastpåsar längre i samma utsträckning. I år anser han att det är koldioxid som är det stora temat.

– I år pratar vi mycket koldioxid och carbon footprint (koldioxidavtryck, red anm). Det är det som jag tycker är skillnaden, men det är egentligen samma miljömedvetenhet idag.

En materialskiva helt genomfärgad i svart är en av företagets nyheter på Fespa 2019.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Peterson om nya wellpappfabriken: ”Kommer att sakna motstycke i Norden”

De första wellpapplådorna väntas rulla ut från Petersons nya anläggning i norska Halden i januari nästa år. En högteknisk fabrik i linje med lärande artificiell intelligens, avancerad automation och koldioxidneutral drift.
– Hela fabrikens upplägg matchar perfekt med vårt företags engagemang för helt cirkulära förpackningslösningar, tillverkade av 100 procent förnybara råvaror, säger Dan Johannessen, vd för Peterson.

Publicerat av: 

Kodaks väg framåt: ”Print kommer inte försvinna, och inte vi heller”

Ett självkritiskt Kodak mötte grafiska kunder på GUA-konferensen i Berlin. Det följdes upp med en presentation av flera nyheter kring arbetsflödesplattformen Prinergy, lanseringar på Drupa, och en fingervisning om vart Kodak är på väg.

Publicerat av: 

Ryska kravet: Kryptokoder på läkemedelsförpackningar

På den ryska marknaden införs vid årsskiftet tuffare krav på läkemedelsförpackningar. Så kallade kryptokoder ska ge bättre spårbarhet och ett säkrare skydd mot förfalskningar. Ett företag som redan har tagit höjd för de nya kraven är tyska August Faller.

Publicerat av: