Mejerijätte går över till bioplast

Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen ser bytet till bioplast på miljontals förpackningar som en av de största förändringarna som har gjorts hos Arla.

Arla ställer om från fossil plast till bioplast i miljontals av sina mejeriförpackningar.

Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation Arla Sverige.

Arla har som mål att sin totala klimatpåverkan från förpackningarna med 30 procent fram till år 2030. År 2022 hoppas mejerijätten att allt förpackningsmaterial ska vara hundra procent återvinningsbart. I ett första steg väljer de nu att byta ut den fossila plasten i bassortimentet där mjölk, fil- och gräddförpackningar ingår.

Förändringen till växtbaserad plast görs på Arlas europeiska marknader, vilket rör sig om en miljard förpackningar varav 600 miljoner av dessa är mjölkförpackningar.

– När vi tar bort den fossila plasten i hela vårt bassortiment i Sverige så varken ser eller känner konsumenten skillnad men det kommer göra skillnad för klimatet, säger Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla Sverige.

I Sverige innebär det att 230 miljoner mjölk-, fil- och gräddförpackningar skiftar till bioplast. Arla skriver i ett pressmeddelande att det är en minskning på ungefär 960 ton koldioxidutsläpp, vilket motsvarar ungefär 29 miljoner plastbärkassar i minskad klimatpåverkan årligen. Gällande plastbägarna för yoghurt och crème fraiche så skriver Arla att övergången till återvinningsbar plast innebär att de kan få nytt liv, om återvinningssystemen på de olika marknaderna tillåter det.

Arla har också satt upp hållbarhetsmålet att senast år 2045 producera mjölk med netto noll klimatavtryck.

– Arla har genomfört en rad initiativ under åren för att göra våra förpackningar mer miljövänliga. Men det råder ingen tvekan om att årets förbättring av mer än en miljard förpackningar är ett av vår allra största, säger Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen.

Arlas bassortiment med mejeriprodukter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Färgglad och brandklassad specialkartong på Fespa

Re-board Technology visar upp sina olika typer av robusta materialskivor på Fespa. Specialkartongen finns i både nya färger och olika typer av brandklasser.
– Det här är ganska nischade grafiska produkter för ganska avancerade varumärkestillämpningar, säger företagets vd Gustaf Redin.

Publicerat av: