Banar väg för digitaltryckt wellpapp

Joint Venture-signeringen mellan Koenig & Bauer och Durst ägde rum i München. Från vänster till höger: Stefan Kappaun, EVP bläck & vätskor på Durst Group Christopher Kessler, chefsjurist på Koenig & Bauer, Christoph Gamper, vd och delägare på Durst Group, Christian Gatterer, ekonomichef på Durst Group, Jochen Sproll, projektchef inom affärsutveckling på Koenig & Bauer, Claus Bolza-Schünemann vd på Koenig & Bauer, Harald Oberrauch ägare, Durst Group.

Avtalet är på plats. Durst och Koenig & Bauer startar bolag för att utveckla digitala produktionssystem för utskrifter i ett pass på kartong och wellpapp.

Pack Sweden har tidigare berättat om ett samarbete mellan Durst och Koenig & Bauer. Nu har de båda företagen undertecknat avtalet som ska bana väg för för en gemensam utveckling av digitaltryck i ett pass på falskartong och wellpapp. Parterna undertecknade avtalet 10 april vilket avser ett 50/50 samarbete i ett helt nytt joint venture-bolag som kommer att ha sin bas i tyska Würzburg.

Till en början kommer bolagsportföljen att bestå av Koenig & Bauer CorruJET 170 och Durst SPC 130, samt tillhörande tjänster, bläckverksamheten, och utvecklingen av VariJET 106. I ett pressmeddelande framgår att företagen väntar på ett godkännande gällande konkurrenslagstiftningen. Om de får klartecken från berörda myndigheter så räknar de med att kunna tillsätta en ny vd och dra igång verksamheten i slutet av maj.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Milstolpe för Bobst

"Teknik som kommer att revolutionera flexobranschen" stod det i inbjudan till Bobsts…

Sjösätter kunskapssajt om etikettryck

Heidelberg och dotterbolaget Gallus sjösätter en sajt som ska ge tryckaren all möjlig expertis och kunskap om etikettryck.
– Vi har konstaterat att det fattas oberoende informationskällor som kan vara till fördel för både etikettköpare, etikettproducenter och leverantörer till branschen, säger Rickard Rafstedt på Heidelberg.

Publicerat av: 

Så blir Fachpack 40 år

Mässdagarna på årets Fachpack i tyska Nürnberg lägger krutet på miljövänliga och hållbara förpackningar. Temat heter Enviromentally friendly packaging och tar fasta på hur förpackningsindustrin, från perspektivet Tyskland och övriga Europa, arbetar inom detta område. Åtta svenska företag finns med på utställarlistan.

Publicerat av: