Miraclon blir namnet på Kodaks affärsområde inom flexotryckta förpackningar

Miraclon har startat upp som ett fristående bolag, och ska ta Kodaks forna affärsområde Flexographic packaging division in i framtiden.

Chris Payne fortsätter som vd i Miraclon.

I slutet av förra året berättade vi att Kodak ingick ett avtal om att sälja affärsområdet Flexographic Packaging Division till ett kapitalföretaget Montagu. I och med försäljningen var syftet att verksamheten skulle fortsätta som ett fristående bolag med fokus på att utveckla, tillverka och sälja flexografiska produkter till branschen inom förpackningstryck. Nu står det nya namnet på bolaget klart – Miraclon.

Det globala företaget, med 300 anställda, kommer specifikt lägga fokus på utveckling, produktion och försäljning av Kodaks  Flexcel-teknik. Målet är att satsa på att bli en teknisk drivkraft för att förändra flexotrycket som alltmer utvecklas till att bli en tryckteknik för förpackningar i premiumsegmentet. Chris Payne, som har varit vd för Kodaks affärsområde de senaste tre åren, kommer att fortsätta att leda bolaget.

– Kunderna kommer att uppleva samma produkter, samma personer och samma pålitliga produktvarumärke, Kodak, som de har förlitat sig på för att skapa tillväxt i sina affärer. Tillsammans med våra kunder har vi spelat en avgörande roll när det kommer till att forma flexotryckets evolution de senaste tio åren. Vi blickar nu framåt som Miraclon, för att driva på utvecklingen av Kodak Flexcel och sätta nya milstolpar i flera år framöver, säger Chris Payne.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta förbättrar ”Bryggan mellan offset och digitalt”

Även uppföljaren, den arkmatade digitalpressen AccurioJet KM-1e, skriver ut 3 000 B2-utskrifter per timme. Men den erbjuder mer än så. Digitalpressen i 50/70-formatet lanseras med bättre prestanda och nya funktioner som öppnar för marknader som förpackning, syntetiska material, och etiketter. Två segment är i fokus – kommersiellt och industriellt tryck.

Publicerat av: 

Storsatsning på förpackningar – Pacsome lanserar webbutiker på fem marknader

Pacsome är namnet på en ny webbutikssatsning för att designa och beställa digitaltryckta kartongförpackningar. Bakom sajten står tryckleverantören Ink n Art som rustat upp med efterbehandlingsmaskiner för att kunna möta efterfrågan på förpackningar i korta serier, eller där leveranstiden spelar in.

Publicerat av: