Heidelberg gör digital satsning i Norden

 

Nya medarbetaren Maria Andersson och Jens Cronval från Heidelberg är överens om att ett framgångsrikt genomförande av den digitala strategin kräver extrainsatser.

Att Heidelberg går digitalt är ett budskap som har hörts under en längre tid. Den tyska leverantören går nu steget längre med en satsning i Norden, och anställer rutinerade Maria Andersson för att spetsa till kommunikationen.

”Heidelberg goes digital”  är ett budskap som funnits med sedan länge för den tyska leverantören av grafiska maskiner, programvara, tjänster och konsumentvaror. För många kännetecknas sloganen av digitala tryckmaskiner som Primefire, Versafire, Labelfire och Omnifire. Men det digitala budskapet går djupare än så. Det handlar om att digitalisera hela kundernas verksamhetsprocesser och alla affärsprocesser, samt att stärka kundrelationerna på de digitala plattformarna.

Det kräver, enligt vd:n Jens Cronval, att det sätts av dedikerade resurser. Det är inte försvarbart att anställda som egentligen har andra primära uppgifter ska ikläda sig den rollen också. Åtminstone inte om det ska lyckas. Och det ska det. Därför har Heidelberg i Norden anställt en ny Digital lead and marketing ansvarig.

Maria Andersson är ny Digital lead and marketing ansvarig för Heidelberg i Norden.

Talar svenska och danska

Valet föll på Maria Andersson, som, förutom omfattande kommunikationserfarenhet från platser som Bosch, AudioNova och Dansk Flyktingråd, har en svensk bakgrund, och talar därför både danska och svenska flytande. Det är en stor fördel i en organisation som Heidelberg.

– Heidelberg har så många nya lösningar, inte bara tekniska, utan också på vilket vis vi möter kunden. Vi hanterar kundens behov av digitalisering av processer, och vi erbjuder det i några helt nya paket där du kan betala efter åtgång. Vi måste göra dessa budskap tydligare, säger Jens Cronval om bakgrunden till utnämningen.

Relevanta möten

En annan faktor som har förändrats under de senaste 3-5 åren är att många företag inte har tid för den glada säljaren som släpper in för en kopp kaffe för att tala om stort och smått, säger Jens Cronval:

– De måste introduceras för något som är relevant, annars slösar vi bort deras tid. Därför måste vi vara skärpta på att avläsa deras data och förutse vad de behöver, helst innan de ens vet det själva.

Organiserar kunddagar

En av de första uppgifterna för Maria Andersson blir att organisera Prinect User Days som äger rum i mitten av maj i Heidelberg:

– Det blir superspännande att träffa våra kunder och få en bättre förståelse för deras situation och behov. Det blir mitt jobb att lyssna och sedan definiera de insatser vi måste göra för att hjälpa våra kunder vidare i digitaliseringsprocessen. Strategin är utstakad, men det finns mycket utrymme för mig att sätta min prägel på utvecklingen, och jag ser väldigt mycket fram emot det, säger Maria Andersson.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta förbättrar ”Bryggan mellan offset och digitalt”

Även uppföljaren, den arkmatade digitalpressen AccurioJet KM-1e, skriver ut 3 000 B2-utskrifter per timme. Men den erbjuder mer än så. Digitalpressen i 50/70-formatet lanseras med bättre prestanda och nya funktioner som öppnar för marknader som förpackning, syntetiska material, och etiketter. Två segment är i fokus – kommersiellt och industriellt tryck.

Publicerat av: 

Storsatsning på förpackningar – Pacsome lanserar webbutiker på fem marknader

Pacsome är namnet på en ny webbutikssatsning för att designa och beställa digitaltryckta kartongförpackningar. Bakom sajten står tryckleverantören Ink n Art som rustat upp med efterbehandlingsmaskiner för att kunna möta efterfrågan på förpackningar i korta serier, eller där leveranstiden spelar in.

Publicerat av: