Heidelberg gör digital satsning i Norden

 

Nya medarbetaren Maria Andersson och Jens Cronval från Heidelberg är överens om att ett framgångsrikt genomförande av den digitala strategin kräver extrainsatser.

Att Heidelberg går digitalt är ett budskap som har hörts under en längre tid. Den tyska leverantören går nu steget längre med en satsning i Norden, och anställer rutinerade Maria Andersson för att spetsa till kommunikationen.

”Heidelberg goes digital”  är ett budskap som funnits med sedan länge för den tyska leverantören av grafiska maskiner, programvara, tjänster och konsumentvaror. För många kännetecknas sloganen av digitala tryckmaskiner som Primefire, Versafire, Labelfire och Omnifire. Men det digitala budskapet går djupare än så. Det handlar om att digitalisera hela kundernas verksamhetsprocesser och alla affärsprocesser, samt att stärka kundrelationerna på de digitala plattformarna.

Det kräver, enligt vd:n Jens Cronval, att det sätts av dedikerade resurser. Det är inte försvarbart att anställda som egentligen har andra primära uppgifter ska ikläda sig den rollen också. Åtminstone inte om det ska lyckas. Och det ska det. Därför har Heidelberg i Norden anställt en ny Digital lead and marketing ansvarig.

Maria Andersson är ny Digital lead and marketing ansvarig för Heidelberg i Norden.

Talar svenska och danska

Valet föll på Maria Andersson, som, förutom omfattande kommunikationserfarenhet från platser som Bosch, AudioNova och Dansk Flyktingråd, har en svensk bakgrund, och talar därför både danska och svenska flytande. Det är en stor fördel i en organisation som Heidelberg.

– Heidelberg har så många nya lösningar, inte bara tekniska, utan också på vilket vis vi möter kunden. Vi hanterar kundens behov av digitalisering av processer, och vi erbjuder det i några helt nya paket där du kan betala efter åtgång. Vi måste göra dessa budskap tydligare, säger Jens Cronval om bakgrunden till utnämningen.

Relevanta möten

En annan faktor som har förändrats under de senaste 3-5 åren är att många företag inte har tid för den glada säljaren som släpper in för en kopp kaffe för att tala om stort och smått, säger Jens Cronval:

– De måste introduceras för något som är relevant, annars slösar vi bort deras tid. Därför måste vi vara skärpta på att avläsa deras data och förutse vad de behöver, helst innan de ens vet det själva.

Organiserar kunddagar

En av de första uppgifterna för Maria Andersson blir att organisera Prinect User Days som äger rum i mitten av maj i Heidelberg:

– Det blir superspännande att träffa våra kunder och få en bättre förståelse för deras situation och behov. Det blir mitt jobb att lyssna och sedan definiera de insatser vi måste göra för att hjälpa våra kunder vidare i digitaliseringsprocessen. Strategin är utstakad, men det finns mycket utrymme för mig att sätta min prägel på utvecklingen, och jag ser väldigt mycket fram emot det, säger Maria Andersson.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Heidi Graff: ”Redan en stor framgång”

RR Print laddar med sina partner inför etikettmässan Labelexpo i Bryssel. Ur sortimentet visar företaget fördelarna med nya uv-flexofärgerna Pure Tone och Pure Aqua.
– De är redan en stor framgång och lanseringen av den nya serien cementerar helt enkelt vår status som en innovativ färgleverantör på marknaden.

Publicerat av: 

Rekord med utställare på mässa

Den 18–19 september är det dags igen för Sign, Print&Pack-mässa i danska Odense. Pack Sweden tar ett förhandssnack med mässgeneralen Lis Lykke inför den stundande tryckmässan som bland annat bjuder på förpackningar i mindre storlekar.

Publicerat av: