Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

 

ERA Jet tillverkar både en uv-maskin med flera pass och en one-pass maskin med vattenbaserat bläck. Maximal hastighet är 700 kvadratmeter i timmen och Kyocera printhuvudena täcker 2,2 meter i bredd.

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

 

Efi marknadsförde sin stora inkjetmaskin Nozomi. Till och med möblerna var skapade av tryckt wellpapp. Efi har flera kunder som använder denna one-pass maskin i storskalig produktion. Hastigheten är enorm – över 7 000 kvadratmeter i timmen.

Prover från Dursts Delta 2500 one-pass skrivare för wellpapp.

Årets mässa Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München hade digitaltryckt wellpapp som ett fokusområde. Ett par veckor tidigare hade Pira presenterat en rapport som visade att mängden digitaltryckt wellpapp kommer att öka kraftigt fram till 2022. Digitaltryck växer från att 2017 motsvara en halv procent av omsättningen i förpackningsbranschen, till att stå för fem procent av värdet fem år senare. Och medan det hittills främst varit etiketter som trycks digitalt så är det under de närmsta åren trycket på wellpapp som formligen kommer att explodera. Analysen visar att 5/6 av det digitaltryckta värdet redan om tre år kommer att vara wellpapp.

Stora bjässar

Det är lätt att hitta maskiner som kostar 50-100 miljoner kronor. Jag tänker då främst på Efi Nozomi C18000. Vi har besökt och tidigare skrivit om både den stora installationen i södra Spanien och om den nyare i Dublin. Den senare är särskilt intressant eftersom Irland till sin struktur – och med bara fem miljoner invånare – påminner om de nordiska länderna.

Även Durst erbjuder så kallade single-pass maskiner för wellpapp. Single-pass skiljer sig på ett väsentligt område från andra inkjetmaskiner. Medan de senare har ett huvud som rör sig fram och tillbaka över trycket, så har single-pass maskinerna inkjethuvuden över hela bredden, så att arket konstant rör sig framåt. En single-pass maskin kan arbeta åtminstone tio gånger snabbare än en maskin där huvudena rör sig fram och tillbaka. I gengäld kan kvalitén bli högre om huvudena flera gånger kan röra sig fram och tillbaka över samma yta, eftersom färgmättnaden då kan bli betydligt högre. De nya single-pass maskinerna är dock kvalitetsmässigt i nivå med offsettryckt liner – och det lär räcka gott och väl för allt tryckt på wellpapp.

 

Durst är ett av företagen som utvecklat en one-pass supersnabb maskin för tryck direkt på wellpapp.

 

Max Tian på företaget Wonderjet som producerar wellpappmaskiner.

Tillverkare i Kina

Förutom de kända märkena fanns på mässan även det italiensk-kinesiska samarbetet HighJet 2500. Maskinen är konstruerad i Italien, använder japanska Kyocerahuvuden och tillverkas i HongKong. Den senare maskinen var i produktion på mässan och spottade då ur sig 240 kvm uv-tryckt material i fyra pass. Den hade alltså huvuden som rör sig fram och tillbaka.
Företaget har även en en-pass maskin med vattenbaserat bläck.
– Tar du den vattenbaserade maskinen med Konica Minolta huvuden, så klarar den att producera 700 kvm i ett pass, berättar den tyska återförsäljare som är på plats. Men medan uv-maskinen har en bredd på 2,5 meter så är single-pass maskinen bara 1,6 meter bred.
– Vi har nu kontor i Paris, London och Warszawa och växer snabbt. Kanske för att vi erbjuder hela lösningen – inklusive en italienskt utvecklad stansmaskin och en kapsellimmare.

Kör man några mil inåt landet från Hongkong, så kommer man till Kinas snabbast växande stad Shenzhen. Där ligger företaget WonderJet, som också producerar wellpappmaskiner både med vattenbaserat bläck och med uv. Jag pratar med deras chef Max Tian och prisbilden är här väldigt annorlunda än den hos de västerländska tillverkarna.
Den vattenbaserade maskinen kör 90 meter i minuten, med en bredd på 2,5 meter.
Max Tian berättar att det är Ricohhuvuden, men att de själva utvecklat det vattenbaserade bläcket och därigenom kan sälja det för motsvarande 170 kronor litern. Maskinen kostar under fem svenska miljoner.

 

Melissa van Gelderen från Xanté visar printade pizzakartonger.

Jag konstaterar att kvalitén inte alls är som i Efi eller Durst. Men den här maskinen kanske snarare ska ses som ett alternativ till flexo. Och priset på både maskin och bläck är som sagt extremt attraktivt.
– Vi har även utvecklat en egen mjukvara. Den är inte lika bra som Caldera, men den är i gengäld gratis och följer med. Sedan kan man utan problem koppla in annan mjukvara när man kan försvara det ekonomiskt, förklarar Max Tian.

Utskrift i ett pass

Vill jag istället komma igång mjukt och försiktigt och dessutom med en europeisk tillverkare, så finns Xanté.
– Vi lanserade vår första single pass maskin, baserad på Memjet huvuden, redan 2012. Sedan höll vi på och modifierade och ändrade i den, för att tillgodose kundernas olika önskemål. Men sedan 2016 har den sett ungefär likadan ut. Nu är det finjusteringar vi gör, säger Melissa van Gelderen.
– Du ska dammsuga maskinen varje dag och tvätta huvudena varje halvår. Däremellan ska du kunna köra. Memjet huvudena håller för två liter färg, sedan byter kunden själv ut dem. Huvudena kör automatiskt en rening som jag ställer in – till exempel efter vart 50de ark.
Xanté har nu sålt flera hundra av de här maskinerna, som kostar strax över miljonen, i Europa. De upplever inget problem med att service och support ligger i Holland.
– Reagerar du på priset, så ska du veta att det är inklusive allt. Du får mjukvara för personaliserat tryck, för färgbesparing, färginställning och annat som behöver göras. Du är begränsad av att mediet maximalt får vara 1,2 meter brett (tryckytan är dock bara en meter), men det kan vara hur långt som helst.

 

Xanté hade skrivit ut hela sin monter i den egna skrivaren. Även om bläcket är dyrt så hade alla väggar tillsammans kostat under 50 kronor i bläck.

Dyrt bläck

Om Xanté är en maskin som är billig i inköp, så är bläcket desto dyrare. Över 3 000 kronor litern gör det till en av de dyraste lösningar jag hört om.
– Titta hellre på hur mycket bläck som går åt. Den här pizzakartongen använder 4 euro cent bläck (knappt 50 öre, red.anm.) Och hela mässväggen, som är tryckt i maskinen, har kostat under 50 kronor i bläck, säger Melissa van Gelderen.

Det är ingen tvekan om att Xantés maskin kan vara ett utmärkt sätt för en konverterare att komma igång med digitaltryckt wellpapp, utan att spendera en förmögenhet. Och flexibiliteten att ena minuten mata med en 2 millimeter tjock kartong för att nästa lägga in en färdig kapsel på över en cm, är en flexibilitet som man gärna har.

Nedan följer några fler bilder från mässan och dess utställare.

 

Kolbus inser att de många mindre upplagorna kräver snabb omställning i konverteringen. Deras Boxer-system ställs om med en skärm på några minuter.

 

När Corrugated & Carton Exhibition hölls för sjunde gången, så handlade mycket om det synnerligen snabbt växande behovet av inkjettryckta förpackningar.

 

Spanska Macarbox ser sig som en konkurrent till Efi, som ju har en stor installation i södra Spanien. Macarbox har en bredd på 1,6 meter och kör 80 meter i minuten. Det är samma som Efi.

 

Detalj av bild som tryckts med uv-skrivaren ERA Jet, med fyra pass direkt på wellpapp.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: 

Europeisk förpackningskonferens
i Bryssel – kretsloppet i fokus

E-handel, flytten till digitaltryck och kraven på bioplast är de tre främsta förändringsfaktorerna i Europas förpackningsindustri. Det framkom när drygt 100 personer samlades på Europas första förpackningskonferens, anordnad av Intergraf.

Publicerat av: