PIDA-tävling blickar in i framtiden

Här visas några vinnande bidrag i 2018 års PIDA-tävling….

Hur ser en hållbar och spännande förpackning ut år 2030? Den uppgiften ska studenter ta sig an i årets designtävling PIDA som arrangeras av Billerud Korsnäs.

… som hade temat unboxing – fenomenet när en förpackning öppnas för första gången. Konsumentens …

– Vi måste börja i dag för att hitta morgondagens lösningar, säger Johanna Oderstad, technical sales carton solutions på BillerudKorsnäs, om årets PIDA-tävling som tar sikte på att bidra till att lösa framtidens problem genom att ta fram en nyskapande, funktionell och hållbar förpackning.

– Förändring sker inte över en natt. Design för framtiden handlar om att stanna upp och ifrågasätta hur saker och ting ser ut idag, identifiera problemen och arbeta för att förändra till det bättre. Årets tema ger studenterna många möjligheter att tänja på gränserna för sin kreativitet.

Enligt skogs- och förpackningskoncernens egna konsumentundersökning från 2017 så uppger 72 procent av alla konsumenter att de kan tänka sig att betala mer för en produkt som är förpackad på ett hållbart sätt. Temat för årets tävling är därför Bring the future och nyckelordet för studenterna är ”hållbarhet”.

…första möte med en produkt.

Den svenska deltävlingen hålls den 22 maj i Stockholm där en internationell vinnare ska koras. Då kommer även studenter från Tyskland att delta. Den slutliga PIDA-vinnaren kommer att utses under förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september.

– Eftersom årets tema är så brett, finns det stora möjligheter för studenterna att gå sin egen väg. De kan fantisera fritt kring ett scenario de tror sig kunna se i framtiden. Vi hoppas få se innovativa bidrag som ger oss alla en tankeställare.

 

Fotnot: PIDA står för Packaging impact design award.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: 

Europeisk förpackningskonferens
i Bryssel – kretsloppet i fokus

E-handel, flytten till digitaltryck och kraven på bioplast är de tre främsta förändringsfaktorerna i Europas förpackningsindustri. Det framkom när drygt 100 personer samlades på Europas första förpackningskonferens, anordnad av Intergraf.

Publicerat av: