PIDA-tävling blickar in i framtiden

Här visas några vinnande bidrag i 2018 års PIDA-tävling….

Hur ser en hållbar och spännande förpackning ut år 2030? Den uppgiften ska studenter ta sig an i årets designtävling PIDA som arrangeras av Billerud Korsnäs.

… som hade temat unboxing – fenomenet när en förpackning öppnas för första gången. Konsumentens …

– Vi måste börja i dag för att hitta morgondagens lösningar, säger Johanna Oderstad, technical sales carton solutions på BillerudKorsnäs, om årets PIDA-tävling som tar sikte på att bidra till att lösa framtidens problem genom att ta fram en nyskapande, funktionell och hållbar förpackning.

– Förändring sker inte över en natt. Design för framtiden handlar om att stanna upp och ifrågasätta hur saker och ting ser ut idag, identifiera problemen och arbeta för att förändra till det bättre. Årets tema ger studenterna många möjligheter att tänja på gränserna för sin kreativitet.

Enligt skogs- och förpackningskoncernens egna konsumentundersökning från 2017 så uppger 72 procent av alla konsumenter att de kan tänka sig att betala mer för en produkt som är förpackad på ett hållbart sätt. Temat för årets tävling är därför Bring the future och nyckelordet för studenterna är ”hållbarhet”.

…första möte med en produkt.

Den svenska deltävlingen hålls den 22 maj i Stockholm där en internationell vinnare ska koras. Då kommer även studenter från Tyskland att delta. Den slutliga PIDA-vinnaren kommer att utses under förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september.

– Eftersom årets tema är så brett, finns det stora möjligheter för studenterna att gå sin egen väg. De kan fantisera fritt kring ett scenario de tror sig kunna se i framtiden. Vi hoppas få se innovativa bidrag som ger oss alla en tankeställare.

 

Fotnot: PIDA står för Packaging impact design award.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Heidi Graff: ”Redan en stor framgång”

RR Print laddar med sina partner inför etikettmässan Labelexpo i Bryssel. Ur sortimentet visar företaget fördelarna med nya uv-flexofärgerna Pure Tone och Pure Aqua.
– De är redan en stor framgång och lanseringen av den nya serien cementerar helt enkelt vår status som en innovativ färgleverantör på marknaden.

Publicerat av: 

Rekord med utställare på mässa

Den 18–19 september är det dags igen för Sign, Print&Pack-mässa i danska Odense. Pack Sweden tar ett förhandssnack med mässgeneralen Lis Lykke inför den stundande tryckmässan som bland annat bjuder på förpackningar i mindre storlekar.

Publicerat av: