Så släpper du loss kreativiteten

Tobias Degsell var en av talarna under Skandinaviens största grafiska mässa, Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari.

Tobias Degsell har föreläst för företag som Apple, Samsung och Apple. Under årets upplaga av Sign&Print-mässan i Stockholm lyfte han frågan om hur vi ska arbeta för att frigöra vår kreativitet.

– Alla kan väl tänka utanför boxen och alla kan väl tänka annorlunda. Det är inte det som skapar kreativitet, säger Tobias Degsell.

Men hur frigör människor sin kreativitet? Enligt Tobias krävs det bland annat en hel del envishet för att kunna genomföra något komplicerat. Det är också viktigt att ha en vision, rätt kompetens, hårt arbete, en tydlig kommunikation och att vara respektlös.

– Respektlös är mitt favoritord. Vi måste bli respektlösa. Det är ett negativt laddat ord, och vi ska inte vara respektlösa mot andra människor – men mot andra människors idéer.

Har synat pristagare

I tankarna kring kreativitet har Tobias studerat och inspirerats av ett flertal tidigare Nobelpristagare. Det har visat sig att en hel del av dessa pristagare arbetar i grupper om 2–3 personer. Här handlar det inte om att sätta samman de smartaste personerna i en grupp – utan om olika personer som bidrar med olika perspektiv.

– För att frigöra kreativitet är det viktigt att vi inte arbetar med personer som liknar oss själva. Det är detta mångfald handlar om. Samarbete handlar också om att lita på varandra. Jag tror inte att människor kommer att kunna lita på 2000 personer, utan vi behöver mindre grupperingar, säger Tobias.

Mångfald frigör kreativitet

Googles huvudkontor är en plats som Tobias Degsell besökt flera gånger.

En plats som Tobias besökt många gånger är Googles huvudkontor. Det är ett kontor som de flesta kopplar samman med en häftig facilitet och, inte minst, att alla anställda serveras tårta varje fredag.

– Men det handlar inte om de färgglada cykelställen. Och tårtan är faktiskt inte så god. Google struntar i om du är tjej, kille eller icke-binär. För de vet att om du är där så är du begåvad och att ena gången är det en junior som kläcker en idé och nästa gång är det en senior.

Det är just det som Tobias vill poängtera. Att mångfalden är det som frigör vår kreativitet.

– Vad är det då som gör att Sverige är så framgångsrikt? frågar Tobias Degsell och hänvisar till en bild över Stockholms stad.

– Det är broarna som knyter samman öarna.

Om Tobias Degsell

Under många år arbetade Tobias som curator på Nobelmuseet i Stockholm och han har många exempel på hur den fria tanken lett till banbrytande upptäckter. Han har föreläst för stora företag som Apple, Samsung, Agfa, men också för universitet som till exempel Peking University, University of Zürich, IIT Delhi, och för organisationer som World Economic Forum samt en förening för särbegåvade barn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: 

Europeisk förpackningskonferens
i Bryssel – kretsloppet i fokus

E-handel, flytten till digitaltryck och kraven på bioplast är de tre främsta förändringsfaktorerna i Europas förpackningsindustri. Det framkom när drygt 100 personer samlades på Europas första förpackningskonferens, anordnad av Intergraf.

Publicerat av: