Läskjätte går över till returpall

Från träpall till returnerbar plastpall. Coca-Cola väljer att gå över till att distribuera sina dryckesprodukter på Svenska Retursystems returpall.

Svenska Retursystem som har både returlådor och returpallar i sitt sortiment ägs av Dagligvaruleverantörernas förbund och Svensk Dagligvaruhandel.

Coca-Cola European Partners ansluter sig till Svenska Retursystem. Dryckesjätten meddelar i ett pressmeddelande att de från och med februari börjar med att ställa om produktionen till Helpall grå på en av de sex produktionslinjerna i Jordbro. På anläggningen produceras cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag. I höst är planen är att samtliga produkter som produceras i Jordbro ska levereras på returpallen. Returpallen kommer att levereras till över 200 kunder runt om i Sverige.

–Hållbarhet har varit något som genomsyrar hela vår verksamhet sedan många år och vi arbetar kontinuerligt med förbättringar inom ett flertal områden. Därför känns det helt rätt att vi nu går över från träpall till denna mer klimatsmarta returpall, säger Anders Johansson på Coca-Cola European Partners Sverige.

Enligt Coca-Cola ska de också börja använda den digitala tjänsten och plattformen SMART Pooling för att öka kontrollen på alla sina lastbärare i leveranskedjan.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Peterson om nya wellpappfabriken: ”Kommer att sakna motstycke i Norden”

De första wellpapplådorna väntas rulla ut från Petersons nya anläggning i norska Halden i januari nästa år. En högteknisk fabrik i linje med lärande artificiell intelligens, avancerad automation och koldioxidneutral drift.
– Hela fabrikens upplägg matchar perfekt med vårt företags engagemang för helt cirkulära förpackningslösningar, tillverkade av 100 procent förnybara råvaror, säger Dan Johannessen, vd för Peterson.

Publicerat av: 

Kodaks väg framåt: ”Print kommer inte försvinna, och inte vi heller”

Ett självkritiskt Kodak mötte grafiska kunder på GUA-konferensen i Berlin. Det följdes upp med en presentation av flera nyheter kring arbetsflödesplattformen Prinergy, lanseringar på Drupa, och en fingervisning om vart Kodak är på väg.

Publicerat av: 

Ryska kravet: Kryptokoder på läkemedelsförpackningar

På den ryska marknaden införs vid årsskiftet tuffare krav på läkemedelsförpackningar. Så kallade kryptokoder ska ge bättre spårbarhet och ett säkrare skydd mot förfalskningar. Ett företag som redan har tagit höjd för de nya kraven är tyska August Faller.

Publicerat av: