Läskjätte går över till returpall

Från träpall till returnerbar plastpall. Coca-Cola väljer att gå över till att distribuera sina dryckesprodukter på Svenska Retursystems returpall.

Svenska Retursystem som har både returlådor och returpallar i sitt sortiment ägs av Dagligvaruleverantörernas förbund och Svensk Dagligvaruhandel.

Coca-Cola European Partners ansluter sig till Svenska Retursystem. Dryckesjätten meddelar i ett pressmeddelande att de från och med februari börjar med att ställa om produktionen till Helpall grå på en av de sex produktionslinjerna i Jordbro. På anläggningen produceras cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag. I höst är planen är att samtliga produkter som produceras i Jordbro ska levereras på returpallen. Returpallen kommer att levereras till över 200 kunder runt om i Sverige.

–Hållbarhet har varit något som genomsyrar hela vår verksamhet sedan många år och vi arbetar kontinuerligt med förbättringar inom ett flertal områden. Därför känns det helt rätt att vi nu går över från träpall till denna mer klimatsmarta returpall, säger Anders Johansson på Coca-Cola European Partners Sverige.

Enligt Coca-Cola ska de också börja använda den digitala tjänsten och plattformen SMART Pooling för att öka kontrollen på alla sina lastbärare i leveranskedjan.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Milstolpe för Bobst

"Teknik som kommer att revolutionera flexobranschen" stod det i inbjudan till Bobsts…

Sjösätter kunskapssajt om etikettryck

Heidelberg och dotterbolaget Gallus sjösätter en sajt som ska ge tryckaren all möjlig expertis och kunskap om etikettryck.
– Vi har konstaterat att det fattas oberoende informationskällor som kan vara till fördel för både etikettköpare, etikettproducenter och leverantörer till branschen, säger Rickard Rafstedt på Heidelberg.

Publicerat av: 

Så blir Fachpack 40 år

Mässdagarna på årets Fachpack i tyska Nürnberg lägger krutet på miljövänliga och hållbara förpackningar. Temat heter Enviromentally friendly packaging och tar fasta på hur förpackningsindustrin, från perspektivet Tyskland och övriga Europa, arbetar inom detta område. Åtta svenska företag finns med på utställarlistan.

Publicerat av: