Läskjätte går över till returpall

Från träpall till returnerbar plastpall. Coca-Cola väljer att gå över till att distribuera sina dryckesprodukter på Svenska Retursystems returpall.

Svenska Retursystem som har både returlådor och returpallar i sitt sortiment ägs av Dagligvaruleverantörernas förbund och Svensk Dagligvaruhandel.

Coca-Cola European Partners ansluter sig till Svenska Retursystem. Dryckesjätten meddelar i ett pressmeddelande att de från och med februari börjar med att ställa om produktionen till Helpall grå på en av de sex produktionslinjerna i Jordbro. På anläggningen produceras cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag. I höst är planen är att samtliga produkter som produceras i Jordbro ska levereras på returpallen. Returpallen kommer att levereras till över 200 kunder runt om i Sverige.

–Hållbarhet har varit något som genomsyrar hela vår verksamhet sedan många år och vi arbetar kontinuerligt med förbättringar inom ett flertal områden. Därför känns det helt rätt att vi nu går över från träpall till denna mer klimatsmarta returpall, säger Anders Johansson på Coca-Cola European Partners Sverige.

Enligt Coca-Cola ska de också börja använda den digitala tjänsten och plattformen SMART Pooling för att öka kontrollen på alla sina lastbärare i leveranskedjan.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: