Tryckfärger för livsmedelsförpackningar som möter strikta krav på flera marknader

Hubergroups nya tryckfärger till livsmedelsförpackningar lever upp till standarder globalt.

Hubergroup introducerar nya tryckfärger som möter kraven globalt. Nu kan tryckerier nöja sig med att använda en enda tryckfärgsserie, anpassad till offsettryck av kartongförpackningar för livsmedel.

Tryckfärgstillverkaren Hubergroup har gått vidare i utvecklingen av sin MGM Natura-serie. Nu kan  företaget erbjuda en sorts tryckfärger som är godkända för att trycka kartongförpackningar till livsmedel. I ett pressmeddelande skriver Hubergroup att de därmed möter de allt mer strikta krav som  gäller vid tryck av livsmedelsförpackningar globalt. Enligt tillverkaren är dessa krav något som många offsettryckerier brottas med. De har fram tills nu varit tvungna att använda olika tryckfärger för olika marknader och ändamål, byta tryckfärger i pressarna mellan jobben samt lagerhålla en mängd olika tryckfärger i sina produktioner.

Företagets nya tryckfärger lever upp till standarder och förordningar globalt – bland annat EU:s förordningar för livsmedel samt riktlinjerna hos USA:s läkemedels- och livsmedelsmyndighet FDA.

Tryckfärgerna som är anpassade för arkmatade och offsettryckta livsmedelsförpackningar av kartongmaterial är en vidareutveckling på företagets färgsortiment MGM Natura. Kemisterna på Hubergroup upptäckte en metod för att införliva ett helt biokompatibelt råmaterial, och använda det på ett helt nytt sätt i den redan existerande formulan för MGM Natura. De nya tryckfärgerna som innefattar både processfärger och spotfärger började lanseras globalt i januari månad.

– Vi är glada över att kunna introducera denna innovativa tryckfärg för kartong, den säkraste tryckfärgen för förpackningar på marknaden, säger Taner Bicer, teknisk chef på Hubergroup.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Milstolpe för Bobst

"Teknik som kommer att revolutionera flexobranschen" stod det i inbjudan till Bobsts…

Sjösätter kunskapssajt om etikettryck

Heidelberg och dotterbolaget Gallus sjösätter en sajt som ska ge tryckaren all möjlig expertis och kunskap om etikettryck.
– Vi har konstaterat att det fattas oberoende informationskällor som kan vara till fördel för både etikettköpare, etikettproducenter och leverantörer till branschen, säger Rickard Rafstedt på Heidelberg.

Publicerat av: 

Så blir Fachpack 40 år

Mässdagarna på årets Fachpack i tyska Nürnberg lägger krutet på miljövänliga och hållbara förpackningar. Temat heter Enviromentally friendly packaging och tar fasta på hur förpackningsindustrin, från perspektivet Tyskland och övriga Europa, arbetar inom detta område. Åtta svenska företag finns med på utställarlistan.

Publicerat av: