”Bredaste produktportföljen någonsin”

Konica Minolta tar med sig hela produktportföljen till Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari.

Produktivitet och effekter blir den röda tråden hos Konica Minolta som utlovar sitt bredaste produktsortiment någonsin under Sign&Print Scandinavia. I ett urval visar de en livsmedelssäkrad etikettskrivare, sitt flaggskepp inom digitaltryck och en storformatsskrivare som får premiärvisning i Europa.

Maskin- och produktutvecklaren Konica Minolta spar inte på krutet på Sign&Print Scandinavia, berättar Roy Spennare, affärsområdeschef på Konica Minolta:

Konica Minoltas affärsområdeschef Roy Spennare säger att produktivitet och effekter kommer diskuteras flitigt under Sign&Print Scandinavia.

– Konica Minolta kommer i år att visa upp en bredare produktportfölj än någonsin. Helt enkelt så mycket mer än vad de flesta förväntar sig.

Företaget tar fasta på att erbjuda innovativa tjänster, teknik och utveckling, och i montern kommer det att visas lösningar för alla möjliga produktionsmiljöer.

– Vi kommer visa arkprintrar, en etikettprinter, storformatsprintrar, taktil efterbehandling, augmented reality, arbetsflöde, webbutiker och inte minst it-infrastrukturtjänster för grafiska företag.

Digitalt etikettryck

På mässan visas digitalt etikettryck med Accurio Label 190 som är anpassad för små till mellanstora volymer. Maskinen är en uppgradering av toner- och arkskrivaren C1070 och trycker rulle till rulle utan behov av specialmedia eller förbehandling av ytan med bestrykning eller primer. Etikettsskrivaren har även fått grönt ljus av TÜV för att trycka media som kommer i kontakt med livsmedel. Tyska TÜV är ett företag som inspekterar och ISO-certifierar andra företag.

Accurio Label 190.

MGI JETvarnish 3DS Foil skapar effekter på trycksaker digitalt.

För den som vill  förädla sina trycksaker står MGI JETvarnish 3DS Foil till förfogande. Helt digitalt utan plåtar, klichéer eller andra verktyg producerar maskinen partiell eller taktil lack med eller utan foliering.

Vidare inom efterbehandlingssegmentet kommer företaget också visa upp en rad maskiner för att falsa, biga, skära perforera samt laminera och foliera – bland annat multimaskinen Duplo DC-616 PRO och laminatorn GMP QTOPIC 380.

Det blir också Europapremiär för Accurio Wide hybrid UV LED (modellerna finns i 160 och 200 centimeters maximal mediabredd) som trycker storformatsjobb på skiv- eller rullmaterial för både inomhus- och utomhusbruk. Epson Surecolour SC-S 80600 är en annan maskin på storformatssidan. Företaget tar också med sig sitt flaggskepp för digital färgutskrift, AccurioPress C6100. Den kommer stå i full produktion i kombination med en Plockmatic SD 500. Enligt Konica Minolta ger maskinen konsekvent hög bildkvalitet och produktivitet till ett konkurrenskraftigt pris.

Accurio Wide hybrid UV LED visas för första gången i Europa på Sign&Print Scandinavia.

Produkter och lösningar

På programvarusidan demonstreras en ny version av en molnbaserad och moduluppbyggd tjänst kallad Impleo Web. Det är ett helautomatiskt flöde från kundbeställning till färdig produkt som kan anpassas efter kunders specifika behov.

– Vi hoppas kunna inspirera och influera såväl befintliga som potentiella kunder att vilja utveckla sin verksamhet ihop med oss och köpa våra produkter och lösningar.

– Grafiska branschen är inte större än att vi känner varandra rätt väl, så en mässa som Sign&Print Scandinavia är lite som en trevligt släktträff. Det är ju oerhört trevligt att träffa folk man gillar och att lära sig något av någon och få delge något man själv kan till någon annan. Men det är ju minst lika trevligt att lära känna nya människor så det hoppas vi självklart mycket på också.

Roy Spennare säger att produktivitet och effekter blir de två saker som kommer diskuteras mest med kunder och besökare:

– Men generellt tror jag många kommer säga till oss och till varandra – Konica Minolta visade upp så mycket mer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Milstolpe för Bobst

"Teknik som kommer att revolutionera flexobranschen" stod det i inbjudan till Bobsts…

Sjösätter kunskapssajt om etikettryck

Heidelberg och dotterbolaget Gallus sjösätter en sajt som ska ge tryckaren all möjlig expertis och kunskap om etikettryck.
– Vi har konstaterat att det fattas oberoende informationskällor som kan vara till fördel för både etikettköpare, etikettproducenter och leverantörer till branschen, säger Rickard Rafstedt på Heidelberg.

Publicerat av: 

Så blir Fachpack 40 år

Mässdagarna på årets Fachpack i tyska Nürnberg lägger krutet på miljövänliga och hållbara förpackningar. Temat heter Enviromentally friendly packaging och tar fasta på hur förpackningsindustrin, från perspektivet Tyskland och övriga Europa, arbetar inom detta område. Åtta svenska företag finns med på utställarlistan.

Publicerat av: