Konserver i ny tappning

Tata Steels polymerbelagda förpackningsstål Protact ligger till grund för ett nytt förpackningskoncept.

Tata Steel och svenska designbyrån Grow tog hem pris i designtävlingen Dieline Awards.

Outstanding Achievement award – så heter priset som Tata Steel och designbyrån Grow kammade hem under Dieline Awards 2018. Förpackningskonceptet som Grow tagit fram bygger på Tata Steels polymerbelagda förpackningsstål Protact. Enligt stålkoncernen var målet med designen att visa på materialets mångsidighet, flexibilitet och designmöjligheter för såväl lokala producenter som stora varumärken. Konservburkarna har en kapseldesign med lutande sidor och välvd bas för att konsumenten enkelt ska kunna få ut innehållet. Det går även att återförsluta burkarna med vanliga skruvlock.

Förpackningar till en rad olika konserver designades.

– Stål är ett premiummaterial, men en konservburk har inte speciellt hög status. Med den här designen vill vi lyfta fram både materialets unika egenskaper samtidigt som innehållet lyfts fram på ett nytt och mer tilltalande sätt, säger Liselott Tingvall på Grow.

För tävlingen tog designteamet fram en rad prototyper för olika sorters konserver där förpackningarna präglats med unika mönster och tryck

Med den grundläggande designen fastställd utvecklade designteamet en rad specifika prototyper för att demonstrera hur den nya designen kan användas för många olika sorters konserver, från majs till lyxvaror som svart tryffel. Utöver skruvlocket visades även ett sekundärt sätt att öppna förpackningarna, döpt till the loop. En öppningsring som har designats för att likna formen hos ett löv.

Dieline Awards är en global designtävling inom konsumentförpackningar. I år var det nionde gången i ordningen som tävlingen avgjordes. Den internationella juryn bedömer tävlingsbidragen baserat på bland annat kreativitet, möjligheter för marknadsföring, innovation och utförande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: 

Europeisk förpackningskonferens
i Bryssel – kretsloppet i fokus

E-handel, flytten till digitaltryck och kraven på bioplast är de tre främsta förändringsfaktorerna i Europas förpackningsindustri. Det framkom när drygt 100 personer samlades på Europas första förpackningskonferens, anordnad av Intergraf.

Publicerat av: