Pantone utser årets färg 2019

Som vanligt när det vankas årsskifte väljer färgspecialisten Pantone vilken färg som ska prägla det kommande året. Årets färg 2019 är….

… Living Coral –Levande, mjuk och lekfull. Så beskriver Pantone sitt färgval för 2019. Färgen som alltså har namnet Living Coral ligger i gränslandet mellan rosa och orange. Färgspecialisten använder målande ord när de ska sätta ord på Living Coral. Färgen beskrivs som levande, mjuk  och omfamnande. Den inger värme och trygghet i vår ständigt skiftande miljö.

Vidare skriver Pantone att färgen symboliserar en reaktion mot anstormningen av digitalisering och sociala medier som allt mer tar upp tid i människors vardag, samtidigt som vi söker autentiska och uppslukande upplevelser för att skapa kontakt och närhet. En vårdande färg som både framträder i vår naturliga miljö, men också frekventeras flitigt i sociala medier. Färgen har beteckningen PANTONE 16-1546 Living Coral.

I samband med utnämnandet av årets färg släpper Pantone som vanligt färgpaletter, färgkartor och andra verktyg. I år går företaget ett steg längre och lanserar en mugg, ett USB-minne, en nyckelring och ett anteckningsblock.  Alla produkter kommer givetvis i Living Coral-färgen.

 

 

Tags: , , ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: 

Europeisk förpackningskonferens
i Bryssel – kretsloppet i fokus

E-handel, flytten till digitaltryck och kraven på bioplast är de tre främsta förändringsfaktorerna i Europas förpackningsindustri. Det framkom när drygt 100 personer samlades på Europas första förpackningskonferens, anordnad av Intergraf.

Publicerat av: