måndag 19. april – vecka 16
Casper Rosén, servicechef och försäljning på 3D Center och Ulf Qviberg, vd.
3D Center i Västervik har tecknat ett avtal med Kodak 3D Printing för att börja sälja deras 3d-skrivare i Norden. Avtalet inkluderar allt från försäljning av maskin, mjukvara, material till service.
– Vi är väldigt glada att inkludera Kodak 3D Printing i vår professionella portfölj av 3d-skrivare, säger Ulf Qviberg, vd 3D Center.
Kodak är huvudsakligen ett teknikbolag som fokuserar på bildbehandling och de är fortfarande en relativt ny spelare på 3d-marknaden. Det var under år 2017 som företaget släppte nyheten om sin första 3d-skrivare Kodak Portrait Printer. Det var dock inte förrän under Formnext-mässan i Frankfurt tidigare i november som maskinen introducerades för en publik.
– Kodaks satsning på 3d-print är väl genomtänkt och med avsikt att bli marknadsledande inom desktop FDM (Fused Deposition Modeling – additiv tillverkningsteknik som vanligtvis används för prototypframställning, reds anm). Det är ett segment som just nu ökar kraftigt med nära en fördubbling av antal sålda enheter per år, säger Ulf Qviberg, vd 3D Center.
3D Center får inom de kommande två veckorna in en demo av maskinen, medan kundleveranser startar i början av januari 2019.
Under fjolåret lade Ink n Art krutet på att säkra upp inför framtiden med en rejäl efterbehandlingslina. Nu bygger de vidare på trycksidan med en HP Indigo-press. Den uppdaterade maskinparken ska stå för leveranserna av förpackningar när de nu har sjösatt sin nya sajt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. april, 2021
Quadient intar Packnorth med ett digitalt skärbord för produktion av förpackningar och etiketter i mindre serier och en automatisk förpackningsmaskin som skapar kartonger anpassade för dess innehåll. De visar också en modulbyggd sorteringslösning för att hantera paket och försändelser.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 6. april, 2021
Förpackningsmarknaden blir ett allt viktigare kundsegment i OKI:s strategi. På mässan Packnorth visar de förpackningstryck och etikettproduktion med möjlighet att skriva ut personaliserat och med vitt i små och medelstora serier.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Omställningen påbörjas kvartal två. Då går Coca-Cola i Sverige över till 100 procent återvunnen plastfilm på alla större flaskor i fyrpack.
– När vi nyttjar materialet effektivt bibehåller vi dess värde och minskar förpackningarnas klimatpåverkan, säger Cathrine Westerlind hos Coca-Cola European Partners Sverige.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Förpackningslösningar med fastsatta korkförslutningar, bland annat i växtbaserad bioplast, introduceras av Tetra Pak. Enligt företaget, som i samma veva även lanserar papperssugrör, ska nyheterna leda till minskad nedskräpning.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 30. mars, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige