Klart med försäljning för Kodak

Chris Payne kommer fortsätta leda Kodaks affärsområde inom flexotryck, men nu med nya ägare.

Affärsområdet har legat ute till försäljning en tid, men nu är beskedet definitivt. Eastman Kodak Company säljer sitt segment inom flexotryck.

Kodak har ingått avtal om att sälja affärsområdet Flexographic Packaging Division till ett kapitalföretaget Montagu. När försäljningen är i hamn kommer verksamheten fortsätta som ett fristående bolag med fokus på att utveckla, tillverka och sälja flexografiska produkter till branschen inom förpackningstryck. Affären innefattar exempelvis Kodaks flaggskepp för framställning av flexoplåtar, KODAK FLEXCEL NX System. Kodak meddelar att det nya ägandet kommer att ha samma ledningsgrupp och organisationsstruktur likt tidigare. Chris Payne, som har varit vd för affärsområdet de senaste tre åren, kommer att fortsätta leda bolaget som vd.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Smarta lösningar hos Quadient på mässan

Quadient intar Packnorth med ett digitalt skärbord för produktion av förpackningar och etiketter i mindre serier och en automatisk förpackningsmaskin som skapar kartonger anpassade för dess innehåll. De visar också en modulbyggd sorteringslösning för att hantera paket och försändelser.

Publicerat av: 

Coca-Cola byter till återvunnen plastfilm

Omställningen påbörjas kvartal två. Då går Coca-Cola i Sverige över till 100 procent återvunnen plastfilm på alla större flaskor i fyrpack.
– När vi nyttjar materialet effektivt bibehåller vi dess värde och minskar förpackningarnas klimatpåverkan, säger Cathrine Westerlind hos Coca-Cola European Partners Sverige.

Publicerat av: 

Nya förslutningar för Tetra Pak – ”Betydande förändringar”

Förpackningslösningar med fastsatta korkförslutningar, bland annat i växtbaserad bioplast, introduceras av Tetra Pak. Enligt företaget, som i samma veva även lanserar papperssugrör, ska nyheterna leda till minskad nedskräpning.

Publicerat av: