”Det finns oändliga möjligheter att kommunicera”

Günther Dierhoff är försäljnings- och marknadschef på etikettföretaget Beneli i Helsingborg.

Etikettföretaget Beneli  tar fasta på att visa olika typer av användningsområden för etiketter implementerade med NFC-teknik under Scanpack i Göteborg.

NFC står för Near field communication och förenklat så kan användaren med hjälp av ett chip och en antenn blippa en flaska eller en förpackning med sin smart telefon för att få ut mer information om en produkt. Gunther Dierhoff säger att dryckestillverkare är de som har varit tidigt ute med att anamma tekniken, men påtalar att tekniken i sig kan vara av värde och fungerar till alla sorters produktsegment.

Det finns oändliga möjligheter för en varumärkesägare att kommunicera mer med sin slutkund, säger Gunther Dierhoff när vi träffas i Benelis monter på Scanpackmässan i Göteborg.

– Det här ger möjligheter att få ut så mycket mer information om produkten än vad som är möjligt att skriva ut på en etikett. Du kan läsa om företagets historia, få en innehållsförteckning eller helt enkelt ladda ner hela produktbroschyren.

I montern syns flera exempel på Benelis flasketiketter med NFC-teknik.

– Men eftersom vi också söker oss till varumärkesägare inom dryck så har det blivit en naturlig cross over produkt för oss att kunna sälja ett mervärde.

Varför tror ni så starkt på det här?

– Dels för att vi tror att konsumenten vill få reda på mer om produkten, exempelvis dess miljövänlighet och så vidare. Helt enkelt att kunna läsa mer om produkten på inköpsstället så att man kan ta ett eget beslut om det är en produkt för mig eller för någon annan.

Beneli visade hjärtmonitorer på Scanpackmässan.

Beneli som i grunden tillverkar olika typer av självhäftande etiketter för livsmedel, vin och sprit satsar även på tekniskt avancerade etiketter och smarta självhäftande lösningar. Ett exempel är hjärtmonitorer som används inom det medicinska fältet. För några månader sedan tog företaget hem en stororder av dessa så kallade Body patches från USA.

– Det växer kraftigt, säger Dierhoff och tillägger att parallellt medan Beneli har sin monter på mässan så händer det grejer på anläggningen i Helsingborg.

– Nu ska vi bara rigga produktionen så att vi klarar av volymerna vi har fått. Det är ett stort ansvar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: 

Europeisk förpackningskonferens
i Bryssel – kretsloppet i fokus

E-handel, flytten till digitaltryck och kraven på bioplast är de tre främsta förändringsfaktorerna i Europas förpackningsindustri. Det framkom när drygt 100 personer samlades på Europas första förpackningskonferens, anordnad av Intergraf.

Publicerat av: