Heidelberg tar kliv inom efterbehandling

Det tyska efterbehandlingsföretaget MBO Group har förvärvats av Heidelberg, som vill stärka sitt erbjudande inom digital efterbehandling. Köpet innebär tillgång till nya kundgrupper inom medicinsk industri och MBO:s sortiment med mailinglösningar mot offsetmarknaden.

Förvärvet visar att Heidelberg  tar ett strategiskt kliv med fokus på segment inom digitala lösningar och förpackningsområdet.

– Det planerade förvärvet av MBO-koncernen gör att vi kan uppnå en mer bärkraftig och lönsam tillväxt genom att utnyttja nya tekniker och kundsegment, säger Rainer Hundsdörfer, vd för Heidelberg.

– Genom förvärvet av MBO:s digitala portfölj täpper vi till ett hål och kan nu hjälpa våra kunder till en problemfri övergång till den digitala framtiden.

Försäljningssumman uppskattas till cirka 50 miljoner euro och avtalet innebär också förvärv av MBO-fabriker i Oppenweiler och Bielefeld i Tyskland och Perifita i Portugal.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: 

Europeisk förpackningskonferens
i Bryssel – kretsloppet i fokus

E-handel, flytten till digitaltryck och kraven på bioplast är de tre främsta förändringsfaktorerna i Europas förpackningsindustri. Det framkom när drygt 100 personer samlades på Europas första förpackningskonferens, anordnad av Intergraf.

Publicerat av: