Wellpappjätte syns i konstvärlden

Formgivaren Ingegerd Råman serie av skålar syns i Nationalmuseums samlingar. Skålar helt i wellpapp som gjorts i samarbete med DS Smith. Ingegerd Råman har dessutom ställt ut på National Museum of Art i Tokyo.

DS Smith producerar kundspecifika förpackningar med tonvikt på design och service. Men nu syns deras konstruktioner även i konstvärlden genom formgivaren Ingegerd Råman. Som material för konsthantverk har hon en annan grundsyn på wellpapp än den hos tekniker och förpackningsexperter på DS Smith. Men tillsammans har de blivit ett team som utforskar nya möjligheter med form och snittytor som leker med ljuset och attraherar blicken. Ingegerd Råman säger att materialets förgänglighet är en del av den dragningskraft som hon känner för wellpapp. En lockelse, att skapa vackra och funktionella föremål som snabbt och problemfritt återgår till naturen. En ekologisk happening, där ägaren själv bestämmer takten.

Som material för konsthantverk har hon en annan grundsyn på wellpapp än den hos tekniker och förpackningsexperter på DS Smith. Men tillsammans har de blivit ett team som utforskar nya möjligheter med form och snittytor som leker med ljuset och attraherar blicken.

Enligt DS Smith pekar mottagandet av den första kollektionen på ett fortsatt samarbete. Hur fortsättningen kommer att gestalta sig avgörs i den kreativa processen.

Skålarna kommer kunna skådas i DS Smiths monter på mässan Scanpack i Göteborg 23-26 oktober.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Canons flytt ska växla upp flatbäddsproduktionen

Canon samlar hela sin globala flatbäddstillverkning på anläggningen i Poing utanför München för att få fart på företagets framtida innovationer. Målet är att höja flatbäddsproduktionen med över 30 procent och färdigställa tre Océ Arizona-skrivare om dagen.

Publicerat av: