Utmanare i etikettbranschen

Canon har släppt en digital etikettryckpress som bör få köparna att stanna upp. Visserligen kommer de efter Durst, HP och Gallus/Heidelberg, men maskinen är mycket intressant både gällande produktivitet och tänkandet bakom maskinen.

Digitala färgverk har man försökt sig på under många år i etikettbranschen. Det har nästan genomgående misslyckats därför att problem uppstått när damm från de övriga tryckverken tränger in i tryckverken med toner. Men med övergången till inkjet har helt nya möjligheter skapats och det är det som Gallus och Durst utnyttjar när de sätter in sina tryckverk som en del i en längre etikettmaskin. Och det är också den vägen som Canon väljer att gå.

43 cm totalt , varav 41 cm tryckbredd och en maximal hastighet på 68 meter i minuten, är något av det som Canon erbjuder. Maskinen, som utvecklats och byggs hos dotterbolaget Océ i Poing, har också konstruerats för att kunna köra i dygnet-runt produktion under många år. Canon Océ Labelstream 4000 Series heter den första i det som på några års sikt ska bli en hel serie maskiner för förpackningsbranschen. Och den är egentligen två maskiner, för den finns även i en version med 31 cm tryckbredd. Medan den större har sex Xaar inkjethuvuden i bredd, så nöjer sig den mindre med fem. Principen är att kunna trycka 13 respektive 17 tum, eftersom allt i etikettvärlden rör sig i tum.

Det är värt att uppehålla sig en stund kring Canons val av uv-härdande bläckhuvuden. De har en upplösning på 720 x 600 dpi, vilket är mindre än exempelvis Durst, som erbjuder 1200 x 1200 dpi.

– Men vi vill kunna lägga på lite mer pigment och behövde en större öppning, förklarar Michael Has, som specificerat komponenterna i Labelstream. Dessutom kan våra Xaar-huvuden skjuta iväg fyra droppar i direkt följd. De senare dropparna hinner i kapp den första droppen, vilket gör att vi kan styra droppstorleken i fyra steg. Det är det som gör att vi kan lägga mellan 6 och 24 picoliter på varje punkt.

Michael Has har specificerat etikettskrivaren för att kunna köra dygnet runt i många år. Den har också ett färgomfång som är större än både offset och flexo.

Canon är speciellt stolta över den vita färg som de kan lägga på innan CMYK. Där gäller att droppstorleken är dubbelt så stor, mellan 12 och 48 picoliter. Det finns två olika vita färger och den som är mest täckande ger vitt med en procentdel på 80 procent. Det är en mycket bra siffra i digitala sammanhang.

– Etikettbranschen vet exakt vad den vill ha. Så här handlar det om att kunna leverera, säger Wim Brunsting, som under många år arbetat för giganten inom etikettmaskiner – schweiziska Gallus – men nu anlitas av Canon för att få ut de första maskinerna på den europeiska marknaden.

– Jag ser framför mig att man bygger en maskin som börjar med ett par flexoverk innan Canons fem inkjetverk, för att sedan avsluta med ytterligare ett par flexoverk innan stansning och upprullning. Då kan man köra täckvitt på stora ytor och en husfärg innan de dyra bläckfärgerna. Den vita inkjetfärgen kan då användas där det är kritiskt att det är helt vitt. De 80 procenten är väldigt imponerande om man tänker på att flexo ofta bara klarar en opacitet kring 60 procent, säger Wim Brunsting.

Det är inte bara den vita färgen som klarar sig bättre än flexofärgerna. Även CMYK-färgerna har en specifikation som klarar en färgrymd som ligger en rejäl bit utanför vanlig offset- eller flexofärg.

– Det är egentligen bara vissa orange färger som vi inte fullt ut klarar. Annars har vi samma frägrymd som normalt annars bara får med sexfärgsseparationer, säger Michael Has. Och han vet vad han talar om där, för han var med när Océ för ett antal år sedan utvecklade en sjufärgsmaskin, för att ha en full färgrymd. Den maskinen blev dock aldrig någon succé, eftersom de flesta nöjer sig med det som kan återges med fyra färger.

Här är det dock annorlunda när det gäller etiketter. Där vill man ju verkligen att de ska sticka ut och synas i konkurrensen på hyllorna. Så inom förpackningstryck har man mött en villighet att betala extra för rikt pigmenterad färg som ger ett starkt intryck.

Canons maskin har mycket snabba intag. Även om också stansformarna ska bytas, så är man igång med nästa jobb efter någon minut. Så för jobb som ligger mellan 500 och 1500 löpmeter har den sin optimala ekonomi.

– Och 80 procent av alla jobb är under 1 800 löpmeter, säger Michael Has. Han påpekar också att tio procent av alla jobb som körs i etikettmaskiner egentligen är liner till wellpapp eller transparent plast (flexible).

Men om Océ ska klara standardbredder för flexible, så ska de öka bredden till 66 cm. Det är inte omöjligt att det är nästa maskin i Canons tänkta bukett av maskiner till förpackningsbranschen.

– Vi har en stark organisation för sälj och service, säger Michael Has. Service är helt central vad gäller den här typen av produktionsmaskiner. Vi säljer service och up-time. Det är vår huvudstory. Vi är inställda på att skriva kontrakt på en viss nivå av up-time. Från det du ringer oss, är det vårt ansvar fram tills dess att maskinen åter kör.

Marknadsundersökningar rörande bläckbaserade tryckpressar för etiketter, visar att marknaden växer med minst 12 procent om året under överskådlig tid framöver. Även flexible har en tänkt digital tillväxt, fast den delen av branschen inte kommit lika långt i sin digitala konvertering. På etikettsidan finns i dag knappast någon tryckare/konverterare som inte också erbjuder digital produktion. Samma gäller inte inom flexible eller kartong.

Branschorganisationen Finats fem främsta krav på en etikettpress

  1. Måste vara kostnadseffektivt.
  2. Downtime. Maskinen måste vara i produktion i stort sett hela tiden.
  3. Det måste finnas tillräckligt många jobb för maskinen.
  4. Finishing. 80 procent av alla jobb måste igenom en andra eller tredje process för att bli klara. Vad kan bli klart i första arbetsgången?
  5. Trycka en bra vit med hög opacitet.

Canon LabelStream 4000

  • Digital etikettryckpress för upp till 1672 kvadratmeter i timmen.
  • 330 mm eller 410 mm erbjudes som bredd (13 eller 16 tum)
  • 48 eller 68 meter/min, beroende på kvalitetskrav. Det ger 950 eller 1672 kvadratmeter/timme.
  • Kan köra 40-450 my tjocklek på material – och upp till 600 my för wellpapp.
  • Vitt och YCMK – i den ordningen. Den vita är titanvitt som i ett pass klarar upp till 80 procent, jämfört med normalt 50 procent för flexo.
  • Xaar 2001 bläckhuvuden, 720 x 600 dpi med fyra droppstorlekar.
  • Har styrkan att kunna lägga på mycket färg. Framför allt i vitt är det mycket viktigt.
  • Kan leverera onepass vitt med 48 meters hastigheten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *