Fem svenska vinnare i Pentawards

Den internationella förpackningstävlingen Pentawards har avgjorts och fem svenskar går hem med priser.

Best in show – Diamond Pentaward-vinnaren blev dock Mutti limited edition skapad av italienska studion Auge design. Enligt juryn var det ett enhälligt beslut, och ett enkelt sådant.

”Från det ursprungliga formatet har sortimentet blivit utsmyckat med en ny glamorös och lyxig känsla, med en avancerad guldfoliefärg som står i kontrast till de elfenbensfärgade silkscreenytorna,” skriver juryn.

Bäst i de olika kategorierna blev ingen svensk. Den kinesiska byrån Shenzhen Lingyun creative packaging design tog hem platinum i dryckeskategorin för deras arbete med Guouci wudu-flaskan.

I matkategorin var det japanska Frame inc. som tog hem platinum för Shirokuma no Okome, och i ”body”-kategorin var det nederländska Studio Kluif som vann med bidraget Bloomdale Eyewear.

I lyxkategorin fick franska Servaire & Co pris för parfymsortimentet Diptyque Hourglass 2.0, och spanska The bold studio vann i ”Best of other markets”-kategorin med kattsandsprodukten Gatuna.

De svenska vinnarna i årets tävling är:

Pond design som tog hem guld i matkategorin för sitt jobb med Malmö chokladfabrik.

BVD Stockholm som fick silver i ”body”-kategorin för Apotek hjärtats kosttillskottsförpackningar.

Identity works som också fick silver i ”body”-kategorin med sitt jobb för Kronans apotek.

Philippe Bordonado som fick brons för Raw clarity i dryckeskategorin.

Flextrus AB som vann brons för Flextrus Paperlite i hållbarhetskategorin, med designers Ronny Gimbe & Cliff Gorst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Världslansering på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blev först i världen att se maskinen demonstreras live.

Publicerat av: 

Tre dagars branschfest startar

Bara en gång vartannat år samlas den grafiska branschen till tre dagars branschfest. Över 3000 personer beräknas komma till Kistamässan den 5-7 februari. Helt gratis får de ta del av ett mycket omfattande seminarieprogram och får se över 1000 nya produkter och maskiner. Det är dags för Sign&Print Scandinavia.

Publicerat av: