Så stiger priset på tryckplåtar

Både Agfa Graphics och Kodak aviserar prishöjningar på sina offsetplåtar. Orsaken är att priset på aluminium, som tryckplåtarna oftast består av, når nya höjder.

Agfa Graphics meddelar att de gör prishöjningar på sina offsettryckplåtar. Priset höjs globalt med cirka 10 procent. Vissa prisskillnader kan förekomma beroende på regioner, marknader och avtal. Prishöjningarna kommer att införas direkt.

Agfa och Kodak aviserar prishöjningar på tryckplåtar.

– Stigande priser på aluminium, den största kostnadskomponenten i en tryckplåt, är den främsta orsaken till detta beslut, säger Stefaan Vanhooren, vd för Agfa Graphics som dock tillägger att det ökade reella återvinningsvärdet för förbrukade tryckplåtar gör att den aviserade prishöjningen inte nödvändigtvis kommer innebära större kostnader för företagets kunder.

Tidigare har även Kodak aviserat att priset på aluminium har ökat dramatiskt de senaste månaderna och att de höjer priset på sina offsetplåtar globalt med upp till 9 procent. De närmaste veckorna kommer de nya priserna kommuniceras ut till kunder och återförsäljare.

John O’Grady, vd för Kodaks affärsområde Print systems division:

– När aluminiumpriserna nu nått höjder som inte setts på flera år har det blivit nödvändigt att inleda en prisökning på tryckplåtar. Trots att Kodak har arbetat flitigt för att reducera sina egna kostnader för att minska aluminiumets påverkan, och samtidigt arbetat för hålla våra varumärkeslöften som leverantör av kvalitetsplåtar till industrin, så har differensen blivit för stor för att vi ska kunna klara av detta.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: 

Europeisk förpackningskonferens
i Bryssel – kretsloppet i fokus

E-handel, flytten till digitaltryck och kraven på bioplast är de tre främsta förändringsfaktorerna i Europas förpackningsindustri. Det framkom när drygt 100 personer samlades på Europas första förpackningskonferens, anordnad av Intergraf.

Publicerat av: