Så stiger priset på tryckplåtar

Både Agfa Graphics och Kodak aviserar prishöjningar på sina offsetplåtar. Orsaken är att priset på aluminium, som tryckplåtarna oftast består av, når nya höjder.

Agfa Graphics meddelar att de gör prishöjningar på sina offsettryckplåtar. Priset höjs globalt med cirka 10 procent. Vissa prisskillnader kan förekomma beroende på regioner, marknader och avtal. Prishöjningarna kommer att införas direkt.

Agfa och Kodak aviserar prishöjningar på tryckplåtar.

– Stigande priser på aluminium, den största kostnadskomponenten i en tryckplåt, är den främsta orsaken till detta beslut, säger Stefaan Vanhooren, vd för Agfa Graphics som dock tillägger att det ökade reella återvinningsvärdet för förbrukade tryckplåtar gör att den aviserade prishöjningen inte nödvändigtvis kommer innebära större kostnader för företagets kunder.

Tidigare har även Kodak aviserat att priset på aluminium har ökat dramatiskt de senaste månaderna och att de höjer priset på sina offsetplåtar globalt med upp till 9 procent. De närmaste veckorna kommer de nya priserna kommuniceras ut till kunder och återförsäljare.

John O’Grady, vd för Kodaks affärsområde Print systems division:

– När aluminiumpriserna nu nått höjder som inte setts på flera år har det blivit nödvändigt att inleda en prisökning på tryckplåtar. Trots att Kodak har arbetat flitigt för att reducera sina egna kostnader för att minska aluminiumets påverkan, och samtidigt arbetat för hålla våra varumärkeslöften som leverantör av kvalitetsplåtar till industrin, så har differensen blivit för stor för att vi ska kunna klara av detta.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Tuffa EU-krav kring plast på ingång

Krönikören Laurel Brunner skriver i bloggen Verdigris om EU-kommissionens nya förslag – att förbjuda sugrör, bestick och andra engångsvaror i plast redan nästa år. Förutom att tio engångsprodukter är i skottgluggen pekar hon ut de tuffare krav som förpackningskonverterare och grafisk industri ställs inför som printar dryckesförpackningar och etiketter.

Publicerat av: