måndag 19. april – vecka 16
Både Agfa Graphics och Kodak aviserar prishöjningar på sina offsetplåtar. Orsaken är att priset på aluminium, som tryckplåtarna oftast består av, når nya höjder.
Agfa Graphics meddelar att de gör prishöjningar på sina offsettryckplåtar. Priset höjs globalt med cirka 10 procent. Vissa prisskillnader kan förekomma beroende på regioner, marknader och avtal. Prishöjningarna kommer att införas direkt.
Agfa och Kodak aviserar prishöjningar på tryckplåtar.
– Stigande priser på aluminium, den största kostnadskomponenten i en tryckplåt, är den främsta orsaken till detta beslut, säger Stefaan Vanhooren, vd för Agfa Graphics som dock tillägger att det ökade reella återvinningsvärdet för förbrukade tryckplåtar gör att den aviserade prishöjningen inte nödvändigtvis kommer innebära större kostnader för företagets kunder.
Tidigare har även Kodak aviserat att priset på aluminium har ökat dramatiskt de senaste månaderna och att de höjer priset på sina offsetplåtar globalt med upp till 9 procent. De närmaste veckorna kommer de nya priserna kommuniceras ut till kunder och återförsäljare.
John O’Grady, vd för Kodaks affärsområde Print systems division:
– När aluminiumpriserna nu nått höjder som inte setts på flera år har det blivit nödvändigt att inleda en prisökning på tryckplåtar. Trots att Kodak har arbetat flitigt för att reducera sina egna kostnader för att minska aluminiumets påverkan, och samtidigt arbetat för hålla våra varumärkeslöften som leverantör av kvalitetsplåtar till industrin, så har differensen blivit för stor för att vi ska kunna klara av detta.
Under fjolåret lade Ink n Art krutet på att säkra upp inför framtiden med en rejäl efterbehandlingslina. Nu bygger de vidare på trycksidan med en HP Indigo-press. Den uppdaterade maskinparken ska stå för leveranserna av förpackningar när de nu har sjösatt sin nya sajt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. april, 2021
Quadient intar Packnorth med ett digitalt skärbord för produktion av förpackningar och etiketter i mindre serier och en automatisk förpackningsmaskin som skapar kartonger anpassade för dess innehåll. De visar också en modulbyggd sorteringslösning för att hantera paket och försändelser.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 6. april, 2021
Förpackningsmarknaden blir ett allt viktigare kundsegment i OKI:s strategi. På mässan Packnorth visar de förpackningstryck och etikettproduktion med möjlighet att skriva ut personaliserat och med vitt i små och medelstora serier.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Omställningen påbörjas kvartal två. Då går Coca-Cola i Sverige över till 100 procent återvunnen plastfilm på alla större flaskor i fyrpack.
– När vi nyttjar materialet effektivt bibehåller vi dess värde och minskar förpackningarnas klimatpåverkan, säger Cathrine Westerlind hos Coca-Cola European Partners Sverige.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Förpackningslösningar med fastsatta korkförslutningar, bland annat i växtbaserad bioplast, introduceras av Tetra Pak. Enligt företaget, som i samma veva även lanserar papperssugrör, ska nyheterna leda till minskad nedskräpning.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 30. mars, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige