Canon utmanar etikettmarknaden

Canon har beslutat att gå in i den mördande konkurrensen kring digitalt etikettryck. UV-härdande tryck med Xaar-huvuden och en kostnad som ska ligga 30 procent under konkurrenternas, är något av det de utlovar under den presskonferens där produkten lanseras.

Canon Océ Labelstream 4000 är den första maskinen i en serie maskiner för etikettproducenter. De gör sig ingen illusion om att kunderna ska stå och vänta på en ny aktör i marknaden. Så det är ett antal punkter de själva lyfter fram som argument för sin maskin.

– Kvalitén måste givetvis vara helt i topp. Där använder vi oss av Xaar-huvuden som kan styras med olika grånivåer. Det gör att vi kan lägga på ett tjockare färglager i ett-pass, säger doktor Michael Has, som lett delar av utvecklingsarbetet. Xaar-huvudet har också en stabilitet som vi menar krävs när det gäller etikettproduktion.

Samtidigt är det nödvändigt att komma över till inkjet, för att på allvar kunna konkurrera med kostnaden i offset eller flexo. Canon anser sig kunna ligga 30 procent under motsvarande tonerbaserade maskiner i marknaden. Samtidigt erbjuder de då en vit färg som ligger kring 80 procent, jämfört med de 50-60 procent som andra klarar av. Detta tack vare Xaarhuvudets förmåga at släppa större färgpigment.

Canon lyfter också fram sin serviceorganisation som en styrka.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: 

Europeisk förpackningskonferens
i Bryssel – kretsloppet i fokus

E-handel, flytten till digitaltryck och kraven på bioplast är de tre främsta förändringsfaktorerna i Europas förpackningsindustri. Det framkom när drygt 100 personer samlades på Europas första förpackningskonferens, anordnad av Intergraf.

Publicerat av: