Antalis tar över pappersdelen från Igepa

Håkan Askenberger, vd för Antalis.

Antalis förvärvar pappersgrossisten Igepa i Norge och Sverige. Det betyder att de produkter som hittills sålts av Igepa framöver kommer att säljas av Antalis.

– I många fall är det exakt samma papper, från samma bruk, som vi också säljer – fast under andra varumärken, säger Antalis vd Håkan Askenberger.

– I en krympande marknad gör det här att marknaden står starkare när konjunkturen blir tuffare. Istället för att två lastbilar åker till kunden, blir det nu bara en. Alla gynnas av att det finns starka och långsiktiga aktörer i branschen som är beredda att göra de satsningar som krävs på produktutveckling, service och effektiv logistik både nu och framåt.

Traditionellt har Igepa varit starka på västkusten och Antalis på ostkusten. Det bekräftas också av Håkan Askenberger.

– Men redan i dag erbjuder vi leverans samma dag i Göteborgsområdet och morgonen efter i en vidare krets. Så praktiskt ska det här inte få någon stor negativ betydelse. Snarare tvärtom, eftersom vi med det här förvärvet också ger kunderna tillgång till ett bredare sortiment. Antalis kunder får tillgång till exempelvis Algro Design serien, som är en serie kartong som Antalis inte tidigare kunnat sälja, samt att Igepas kunder får tillgång till Antalis breda sortiment inom papper, packaging och storformat.

Del av strategin

Håkan Askenberger påpekar att det som nu sker inte förändrar Antalis strategi om att växa inom områdena Packaging och Viskom.

– I vår strategi ingår också att vara ledande i pappersdelen, så att vi har en värdeskapande kedja inom den delen också. Strategin är tydlig med tre ben, där pappersgrossisten är ett viktigt ben.

Igepas del Signcom, som nyligen flyttat till nya lokaler i Borås och som expanderar i både Norge och Sverige, påverkas inte alls av den här affären.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Automatiserat flöde och förarlösa truckar

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. I produktionen finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor och automatisk sträckfilmsmaskin samt etikettering.
– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Publicerat av: 

Mässnyheter med digitaltryckt wellpapp

Digitaltryck på wellpapp var ett fokusområde på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i München. Därmed bekräftades det som många konverterare pratar om, nämligen att det är hög tid att fördjupat titta på digitaltryck direkt på färdig wellpapp, utan att gå vägen via liner.

Publicerat av: 

Svenskarna blir bättre på att återvinna

Fler förpackningar och tidningar lämnas till återvinningen. Materialet som ökar mest jämfört med föregående år är plastförpackningar, enligt statistik från FTI. 
– Vi vet att svenska folket är bra på att återvinna, men trots det behöver vi alla bli bättre och faktiskt göra ännu mer, säger  Veronica Foberg Gustafsson på FTI

Publicerat av: 

Europeisk förpackningskonferens
i Bryssel – kretsloppet i fokus

E-handel, flytten till digitaltryck och kraven på bioplast är de tre främsta förändringsfaktorerna i Europas förpackningsindustri. Det framkom när drygt 100 personer samlades på Europas första förpackningskonferens, anordnad av Intergraf.

Publicerat av: